Een goede website, waar moet die aan voldoen?
Binnen 10 seconden is het gebeurd: een bezoeker van jouw website beslist of hij/zij verder wil lezen of niet. Die eerste indruk is dus belangrijk. Niets schrikt websitebezoekers meer af dan onprofessionele, onoverzichtelijke websites, met teksten vol spelfouten. Als je website niet goed is, kost het je klanten en omzet. Daarom is het verstandig om je even te verdiepen in waar een website aan moet voldoen. Daar helpen we je uiteraard bij. Wij geven je praktische tips waar je je website op kunt toetsen.
Wat moet je vooral wel op je website doen
- Schrijf consequent: kies voor u of jij, hoofdletters of niet, wel of geen afkortingen, Nederlands of Engels en doe dit overal. Schrijf vooral niet ALLEEN IN HOOFDLETTERS. Spelfouten zijn al helemaal uit den boze.
- Maximaal vijf menu items, zo past je site op goed leesbaar formaat op elk scherm. Check ook of je website op een laptop, tablet en mobiel goed leesbaar is. In vaktermen heet dit ‘responsive design’.
- Wees concreet in wat je te bieden hebt, presenteer jezelf als professional en specialist op je vakgebied.
- Probeer je klant te verleiden tot een actie op je website. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop zijn in je webshop, een afspraak maken of een vraag stellen zijn. De call-to-action buttons moeten goed zichtbaar zijn en je klanten naar deze stap leiden.
- Plaats een zelfportret en gebruik daarbij een foto van jezelf. Beste plek hiervoor is de contactpagina.
- Plaats foto’s van je interieur op je website zodat nieuwe klanten weten wat ze mogen verwachten.
- Last but not least: Vraag je beste klanten wat ze van je site vinden. Hier krijg je een hele hoop feedback uit waar je ongetwijfeld iets mee kunt!
Wat moet je vooral niet op je website doen
- Bezoekers welkom heten. Als je het woord ‘welkom’ intypt in Google krijg je meer dan 26 miljoen zoekresultaten, zinloos. Het is eigenlijk een overbodige mededeling. Haal het weg en start liever met je pitch.
- Langdradige teksten gebruiken en hier spelfouten in hebben staan.
- Een amateuristisch logo laten zien, datje zelf in elkaar hebt geknutseld.
- Gebruik maken van onduidelijke en/of bewogen foto’s die je snel met je telefoon hebt gemaakt.
- Onduidelijk zijn over belangrijke zaken zoals jouw prijslijst, zodat bezoekers eerst alles bij je moeten navragen.
- Verschuilen achter een contactformulier. Geef volledige contactgegevens. Echter, je hoeft niet alles te delen. Wees professioneel en deel geen details over je deurbel, voordeur etc.