Komkommertijd? Wie kent het niet! De een na de ander belt om de afspraak te verplaatsen en dat wordt zelden eerder, vaker later. Er vallen gaten in de agenda. Tijd om actie te ondernemen om die op te vullen.

Om je business een boost te geven is ACTIE het toverwoord. Laat zien dat je actief bent. Bel de krant, plaats Facebookberichten, verspreid flyers, of schreeuw het (lekker vintage) van de daken. Hieronder volgen een aantal ideetjes. Toets wel even, voordat je aan de slag gaat, of het wel past bij de visie en missie van jouw bedrijf. Anders zijn straks misschien de gaten wel gevuld, maar met klanten die jij niets te bieden hebt of liever niet ontvangt.

Gelegenheidsactie

Laat klanten die al een tijdje niet zijn geweest weten dat je aan ze denkt en nodig ze uit om weer eens langs te komen. Verbind er een gelegenheid aan waarom je ze juist nú uitnodigt: je zit 300 weken in het vak, werkt nu 7,5 jaar met merk X, hebt net je 1000ste klant verwelkomt… Laat het in ieder geval weergeven dat je (heel) actief bent in het vak. Stimuleer het actiemoment door iets aan te bieden met een beperkte geldigheid: 1.000 cent korting op een behandeling nog in deze maand, 7,5% van het totaal besteedde bedrag in gaat naar een nader te omschrijven goed doel, etc. Tot slot: maak het bericht zo persoonlijk mogelijk door te vragen naar iets dat je je nog kunt herinneren van deze klant: huid, haar, gezin, baan etc.

Hype it up

Organiseer je eigen social media ‘hype’. Zoek een onderwerp dat helemaal bij jou en je bedrijf past, bijvoorbeeld behandeling van de acnehuid. Koppel het zo mogelijk aan iets actueels, zoals het naar de middelbare school gaan. Schrijf een reeks van 10 teksten, elk puur informatief over een bepaald aspect van acne (let op: geen reclametekst). Kondig deze reeks aan op je Facebookpagina. Plaats ze op een vast moment, bijvoorbeeld elke woensdagmorgen om 7:00 uur. Zorg ervoor dat een eerste deel van de tekst te lezen is op Facebook en dat de rest verder gelezen kan worden op je website. Op je website moeten de behandel- en contactinfo duidelijk te vinden zijn. Je website is ook de plaats waar je een speciaal aanbod kunt doen voor deze behandeling. Behalve dat je jezelf hiermee neerzet als ‘acnegoeroe’ in het netwerk van je volgers genereer je ook meer traffic naar je website.

Ga door op andere werktijden

Organiseer een beautymarathon of estafette: trek bijvoorbeeld even lekker door van vrijdagmiddag tot zaterdagmiddag. Biedt behandelingen aan die passen bij het tijdstip en de doelgroep. Heb je bijvoorbeeld veel jongeren, maak die dan op voor en tijdens het uitgaan of laat ze na het stappen (de volgende dag) de huid goed komen reinigen. Heb je meer mensen van middelbare leeftijd? Speel dan in op de slapeloosheid en biedt ultieme ontspanning. Het is gek, het is anders en dus heeft het nieuwswaarde. Zorg dat iemand je komt interviewen in het holst van de nacht. Kijk of je een aanverwante collega (kapper, nagelstylist, imageconsultant, etc.) zover kunt krijgen met je mee te doen. Hoe meer reuring, hoe meer aandacht!

Focus op de bijverkoop

Hou een knallende 3-daagse: zet de zaak 3 dagen prijstechnisch volledig op zijn kop naar het grote voorbeeld van de 3 dwaze dagen van de Bijenkorf. Zet bijvoorbeeld elke dag enkele goedlopende producten in de picture met een knallende actieprijs. Kondig het duidelijk aan en zorg dat mensen je website bezoeken om te zien wat de acties precies zijn. Zorg dat jij en je medewerkers goed om de hoogte zijn van de bijverkoopmogelijkheden. Want bij die fantastische dagcrème die mevrouw zo graag gebruikt en waar ze nu zo’n koopje aan heeft, past natuurlijk dé ultieme oogcrème. En gaat ze wellicht ook nog op vakantie naar een zonnig oord, zodat ze advies over zonbescherming op prijs stelt? Nog even voor die tijd de voeten laten doen? Etc.

Wie heeft er nog meer goede ideeën voor collega’s?

Sandra van de Vlierd

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten