Consumenten vergaren in de oriënterende fase voor een cosmetische ingreep vooral online informatie. De website van een kliniek is in dat proces een belangrijke schakel. Gezien de enorme toename van cosmetische ingrepen en de aantrekkingskracht die zij hebben – ook op jongeren – wiemooiwilzijn onderzoek gedaan naar de manier waarop cosmetische klinieken op hun website communiceren over botox- en fillerbehandelingen.

De organisatie spreekt dagelijks met mensen die een cosmetische ingreep hebben ondergaan en daar problemen van ondervinden. Ze zijn verrast over de bijwerkingen van de middelen en de complicaties die kunnen ontstaan. Reden voor wiemooiwilzijn een onderzoek te starten waarbij 158 websites van cosmetische klinieken in Nederland geanalyseerd. Doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de manier waarop cosmetische klinieken communiceren op de hun website over filler- en botoxbehandelingen.

Klinieken en artsen zijn verplicht om cliënten volledig en eerlijk te informeren over de aard, het doel, de risico’s en bijwerkingen en alternatieve behandelingen. Informatie over behandelingen mag niet misleidend zijn, moet objectief zijn en mag geen onrealistische verwachtingen wekken over het resultaat. Het is niet toegestaan te suggereren dat behandelingen zonder risico zijn. In het onderzoek is gekeken naar de Wet Oneerlijke Handelspraktijken (OHP), de Code medische Cosmetische Behandelingen uitgevoerd door Artsen (CCBA), het Kwaliteitskader Cosmetische Zorg en de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

Het onderzoek – uitgevoerd door wiemooiwilzijn laat zien dat veel cosmetische klinieken niet transparant zijn over bijwerkingen en complicaties, de risico’s bagatelliseren en zich niet houden aan wet- en regelgeving rondom de communicatie van botox- en fillerbehandelingen. Download het volledige verslag hier (PDF).

Gerelateerde berichten