Hoewel de vakspecialisten het moeilijk vinden (nog) geen behandelingen te mogen geven, doen ze er alles aan om het contact met hun klanten te behouden en nieuwe initiatieven te vinden om omzet te generen. Juist in deze coronacrisis laten de genomineerden zien dat zij niets voor niets een award verdienen door niet te kijken naar de beperkingen, maar juist naar de mogelijkheden en oplossingen. In dit tweede deel van ‘Genomineerden in de spotlight’ vertellen de eigenaren van de genomineerde categorie ‘salon klein’ wat zij doen om hun hoofd boven water te houden.

Schoonheidssalon Beauty Style, Marjan Walinga
“Het is een pittige tijd waarin we nu zitten. Zakelijk gezien moeten we creatief zijn en daar moesten we eerst onze draai een beetje in vinden, maar dat gaat eigenlijk best goed. Dit doen we onder andere door uit onze comfortzone te stappen om online vlogs te maken en nu – zes weken later – gaat dit steeds makkelijker. Onze klanten reageren hier ontzettend positief op en ook van buiten onze klantenkring krijgen we nu steeds vaker respons via e-mail of social media. Ook de ‘private shopping momenten’ worden dagelijks ingeboekt en niet alleen wij, maar ook de klanten vinden het fijn om even bij elkaar te zijn, uiteraard op 1,5 meter afstand. We volgen wekelijks webinars om onze kennis nog meer te verbreden en sparren samen hoe we het contact met de klanten het beste kunnen behouden. Iedere week maken we een nieuwsbrief met alle ontwikkelingen en bieden we ze mooie aanbiedingen. Ook hebben we telefonisch contact me de klanten die voor die week geboekt stonden. Dit is voor beide ontzettend fijn! Geeft toch een gevoel van even dichtbij elkaar zijn.”

Marjan (links) en Tineke

“Inmiddels hebben we alles in huis om eventueel los te mogen gaan zodra dat startsein wordt gegeven. Eerlijk gezegd is het alleen het gezichtsscherm, want de rest aan mondkapjes, handschoenen, desinfecterende middelen hebben we als schoonheidsspecialisten immers allemaal al in huis! De groepsapp van de Beauty Award is ook ontzettend fijn! Met de collega genomineerden sparren en soms elkaar even een hart onder de riem steken of deze zelf te krijgen! Dagelijks wisselen we veel ideeën, berichten en nieuwtjes uit. Heel inspirerend en waardevol! Persoonlijk vind ik het best heftig. De ene dag stap ik uit bed en denk ik prima, het is wat het is, maar de andere dag vreet het aan mij dat ik niet mag werken. Ik mis de klanten en ons werk, onze passie enorm. Toen ik hoorde dat de termijn werd verlengd, terwijl ik had gehoopt op een versoepeling, heb ik even een paar tranen gelaten. En met twee puberende zonen en een dochter waar ik ‘s ochtends juf voor ben, moet ik oprecht zeggen dat ik blij ben dat de jongste straks weer naar school mag…diep respect voor de juffen en de meesters. Maar ons beroep is toch de allermooiste!”

Petit Spa Brilliant, Sandra Schoones
“Aangezien er door de verlengde maatregelen helaas voorlopig geen schoonheidsbehandelingen in onze salon mogen worden gegeven, hebben we besloten om onze gezichtsbehandelingen naar onze klant toe te brengen. Met veel zorg hebben wij daarom twee speciale ‘home treatment pakketten‘ samengesteld. In beide pakketten zitten professionele salonproducten, product plattegrond, een heldere handleiding en een toegangscode voor een begeleidende video van onze schoonheidsspecialiste. In deze video legt ze stap voor stap uit op welke manier je de producten het beste op de huid aan kunt brengen om thuis het optimale salon-effect te behalen. We moesten er even voor uit onze comfortzone, maar zowel onze klanten als wijzelf zijn enthousiast over het eindresultaat.”

“Verder maken we maken dankbaar gebruik van het feit dat leveranciers en opleidingsinstituten interessante webinars en waardevolle online trainingen delen. Zo hebben we onder andere sessies bekeken van Pacaud over oogcontour, ingrediëntenleer van Ultra Cosmetics, visagietraining van Pupa Milano en browmapping van Langmair Academy. Op deze manier kunnen we onze kennis vergroten om dit straks toe te kunnen passen in onze salon. Waar mogelijk delen we deze kennis ook weer met onze klanten. Zo hebben we een blogpost geschreven over zonbescherming en zonverzorging.”

V.l.n.r.: Chantal, Sanne en Sandra

“We gebruiken daarnaast deze tijd om verder te optimaliseren en een aantal zaken op te pakken waar we normaal gesproken niet altijd aan toe komen. Zo zijn we bezig met ons voorraadbeheer, hebben we alle producten geteld en in een systeem gezet. Ook hebben we teruggekeken naar onze campagnes en uitingen van afgelopen jaren en gebruiken we de verkregen inzichten bij het ontwikkelen van nieuwe acties voor later dit jaar. Zoals bijvoorbeeld Moederdag en Vaderdag. Deze periode gaf ons ook de mogelijkheid om even rustig door ons klantenbestand te gaan en bij te werken. Hierdoor kunnen we nu gemakkelijk per product- of behandelcategorie filteren en onze klanten gericht informeren. Daarnaast hebben we verschillende offline communicatie uitingen geüpdatet. Nieuwe productfolders, behandelmenu’s en een fraai behandelboek liggen klaar voor als we weer open mogen. Laten we hopen dat ze niet te lang op de plank hoeven blijven te liggen!”


De Beauty Award wordt georganiseerd door de Beauty Trade Professionals ter bevordering van het professionele imago en kwalitatieve kernwaarden van de schoonheidsbranche. De Beauty Award is dan ook dé vakwedstrijd voor schoonheidsspecialisten. De onafhankelijke vakwedstrijd kan niet worden gerealiseerd zonder de steun van sponsoren: Beauty Angel, Cosmedix, KLAPP Cosmetics, Pascaud (goud), Germaine de Capuccini, mesoestetic®, Neoderma (zilver), Beauty2People, Decléor, UNG Cosmetics en U-Consultancy (brons).

Gerelateerde berichten