In het eerste deel van deze artikelreeks – waar we de specialisten per categorie aan het woord laten – vertelden de genomineerden schoonheidsspecialisten regio west hoe zij omgaan met de coronasituatie, welke maatregelen zij zelf hebben getroffen en welke acties ze nog gaan ondernemen. In dit derde deel laten we Petra, Inge en Claudia aan het woord, de genomineerde vakspecialisten uit regio noord. Gelukkig ontvingen de specialisten deze week het fantastische nieuws dat ze vanaf maandag 11 mei weer aan de slag mogen! En als je goed leest, zie je dat ze er helemaal klaar voor zijn!

Inge van der Meulen, Schoonheidssalon Inge

“Met spanning was ik nog aan het werk terwijl ik op 16 maart wachtte op het sein van ANBOS: stoppen! En sindsdien kunnen we niet meer behandelen. Die eerste week hebben we thuis echt gezocht naar een nieuwe modus. Kinderen thuis, man nog wel aan het werk, opeens een lege salon en ik durfde bijna geen stap buiten de deur te zetten. Maar al snel trek je je op aan inspirerende coaches, fanatieke collega’s en je drive om door te willen maar hoe? Je wilt je klanten nog steeds bedienen van de beste zorg en inspelen op de kansen die de markt je nu bied. Wat voorop stond was dat onze klanten eerst telefonisch stuk voor stuk werden gebeld. Niet alleen om de afspraak te annuleren, maar vooral ‘waar hadden ze behoefte aan’? En zo volgden er steeds meer plannen.”

“Want grote projecten die al een lange tijd een grote wens waren maar te veel tijd in beslag namen zijn nu gerealiseerd. Onze eigen webshop is online, we zijn overgestapt naar een ander online boekingssysteem, de eerste nieuwsbrieven zijn online en ik volgde verschillende webinars. Verder hebben we sterke acties ter promotie van onze cosmetica waar de klanten veel gebruik van maken. Ook op social media is de salon meer zichtbaar en de winkel is op gezette tijden open. Klanten zijn ons dankbaar en ik hen! De toekomst is veranderd, maar samen met mijn team zijn we een goede weg in geslagen en hopen hier nog jaren succes mee te hebben.”

Claudia Esser van Huid Totaal

“Mijn klanten ontvangen de nieuwsbrief en mijn blog met alle belangrijke informatie en toen ik moest sluiten, heb ik al mijn klanten hierover persoonlijk geïnformeerd. Verder kregen klanten een attent persoonlijk kaartje van mij en informeerde ik hen over mijn nieuw online-huidadvies concept. In plaats van de normaal geplande afspraak heb ik nu met de klant een videochat gepland waarbij ik mij van tevoren foto’s laat sturen zodat het voor mij mogelijk is mijn klanten alsnog te kunnen begeleiden in hun huidverbeteringsproces. Daarnaast krijgen al mijn klanten hun producten zonder verzendkosten toegestuurd (deed ik al voor de crisis!). Tot slot chat, bel of mail (afhankelijk van het favoriete communicatiemiddel van iedere klant!) ik om de 2 weken met mijn klanten om te horen hoe het met hen persoonlijk gaat tijdens deze crisis.”

Een aantal campagnes (reclamecampagne en bedrijfsfilm) die gepland stond, heeft Claudia voorlopig on hold gezet. Om nieuwe klanten te werven en extra omzet te kunnen blijven genereren ontwikkelde ze een online huidadvies concept ontwikkeld. Ook kijkt ze vast vooruit voor het moment dat ze de deuren van haar salon weer kan openen: “Ik zal de geplande campagnes weer opstarten, mijn klanten weer activeren om nieuwe behandelafspraken bij mij te plannen en uiteraard extra voorzorgsmaatregelen nemen om zo ‘coronaveilig’ mogelijk te kunnen werken.”

Petra Oosterhuis van Peetras
“Zondag 15 maart, twijfel, open of dicht? Begin maart breekt in Brabant het virus los, in Groningen merken we bijna (nog) niks. Toch sluit ik direct de salon, de veiligheid van mijn klanten gaat voor alles. Een onwerkelijke week breekt aan. De salon schoonmaken, de administratie doen, in huis klussen en via WhatsApp en sociale media mijn klanten op de hoogte houden. Even volhouden, het waait misschien wel over. Maar dat doet het niet. Mijn mondkapjes en handschoenen breng ik naar onze huisarts, die heeft ze nu harder nodig dan ik. Behandelen kan niet meer, productverkoop wel.”

‘Het is crisis, ik worstel en kom boven’

“Ik verzet de bakens. Medicijnen bezorgen voor de apotheek. Maar ook de verkochte producten bezorg ik, zodat het mes aan twee kanten snijdt. Zichtbaar in de buurt en een praatje – op anderhalve meter – met mijn (potentiële) klanten. Met Pasen bracht ik bij alle vaste klanten een chocolade traktatie, een fijn moment. Er gloort licht aan het einde van de tunnel. En dus is nu alles erop gericht om weer open te kunnen gaan. De salon tiptop en veilig. Alle afspraken niet afgezegd, maar telkens verzet. De agenda staat vol. Kom maar op, ik heb er zin in!”

 


De Beauty Award wordt georganiseerd door de Beauty Trade Professionals ter bevordering van het professionele imago en kwalitatieve kernwaarden van de schoonheidsbranche. De Beauty Award is dan ook dé vakwedstrijd voor schoonheidsspecialisten. De onafhankelijke vakwedstrijd kan niet worden gerealiseerd zonder de steun van sponsoren: Beauty Angel, Cosmedix, KLAPP Cosmetics, Pascaud (goud), Germaine de Capuccini, mesoestetic®, Neoderma (zilver), Beauty2People, Decléor, UNG Cosmetics en U-Consultancy (brons).

Gerelateerde berichten