Voer je tijdens een behandeling een gesprek met je klant? En zo ja, hoe waardevol is dat voor jou? Meningen van klanten zijn belangrijk, want zij vertellen welke eventuele verbeterpunten er zijn. Maar ook positieve feedback is welkom! Maar wat is nu de beste manier om een gesprek te voeren? Wanneer stel je vragen, geef je feedback of zeg je niets en luister je alleen maar? Met deze tips ben jij de ideale gesprekspartner!

Vragen stellen

Als je je klant de juiste behandeling wilt geven, moet je gerichte vragen stellen. Zo inventariseer je de behoeften van de klant en blijf je niet steken in veronderstellingen. Ook help je de klant door het stellen van vragen met het nemen van een beslissing. Bedenk van tevoren wat je wilt vragen en waarom. Wat wil je te weten komen en waar kun je op inspelen? Met de juiste vragen worden de belangrijkste problemen en behoeften in kaart gebracht. Vervolgens kun je hier op inspelen door de behoeften te koppelen aan jouw behandelingen en producten.

Luisteren

Hoewel veel mensen denken dat praten het belangrijkste onderdeel is van een gesprek voeren is luisteren minstens zo belangrijk! Door te luisteren naar je klant toon je belangstelling. Je geeft daarmee je klant de ruimte om haar verhaal te doen. Voor jou levert het ook wat op, want door goed te luisteren verbeter je de relatie met je klant. Je komt op die manier meer te weten over wat er zich in haar leven afspeelt, wat haar hobby’s zijn, wat voor werk ze doet en wat haar ambities zijn. Die kennis kun je op een bepaald moment weer gebruiken om je klant een bepaalde behandeling of product te adviseren.

Feedback vragen

Klanten voelen zich graag gehoord. Wees daarom niet bang dat je ze lastigvalt met jouw vragen. Door je klanten regelmatig om feedback te vragen, ontdek je waar verbeterkansen liggen. Maar tegelijkertijd vertellen je klanten ook waar je goed in bent, zodat je die kwaliteiten verder uit kunt bouwen. Feedback geven kost moeite, dus laat je klant merken dat je de opmerkingen en suggesties waardeert. Laat bovendien weten wat je met eventuele aandachtspunten doet, of zoek naar een concrete oplossing voor een mogelijke klacht.

Kom terug op onderwerpen

Je hebt natuurlijk best een hoop klanten die allemaal hun verhaal vertellen, maar hoe onthoud je die nu? Welke klant ging die bijzondere reis maken en wiens zoon moest voor zijn rijexamen? Wie moest ook weer geopereerd worden en wiens vader was onlangs overleden? Zet, als je klant de deur uit is, een paar trefwoorden van het gesprek op de klantkaart. Als je klant dan een volgende keer komt, weet je precies weer wat er toen is gezegd en kun je de klant ernaar vragen. Daaruit zal je klant concluderen dat je aandachtig hebt geluisterd en dat ze blijkbaar voor jou heel waardevol is.

Heb jij nog waardevolle tips om het beste uit je gesprek met de klant te halen? Laat het ons weten!

Gerelateerde berichten