Nu er geen Nederlandse najaarsbeurs meer is voor de beautybranche, was er ruimte voor een nieuw evenement voor beauty professionals. Een combinatie van inspirerend lezingenprogramma en een kwalitatieve beursvloer op een originele locatie, was het resultaat van de gebundelde krachten van Brancheorganisatie De Huidprofessionals en leveranciersvereniging Beauty Trade Professionals. De eerste editie van Fall Beauty Event werd met plezier ontvangen!

Samenwerkingen in de branche
Evenementenlocatie DeFabrique in Utrecht was het industriële decor voor Fall Beauty Event. Een leuk contrast met de nieuwste technologieën, apparatuur en producten die de leveranciers lieten zien én met de nieuwste kennis die in de plenaire sessies werd gedeeld. Dagvoorzitter Greet Hoedeman heette iedereen na een eerste beursronde welkom in de plenaire zaal. Voorzitters Gea de Haan van De Huidprofessional en Marco Kronenburg van leveranciersvereniging Beauty Trade Professionals openden het event. “Deze combinatie tussen de specialisten en leveranciers is ook op zo’n dag als vandaag zo waardevol. We hebben een wederzijdse afhankelijkheid in de branche en dit is een mooie beautydag voor samenwerking en vakkennis.”

Stresssystemen, hormonen en de reacties van de huid
Gedurende de dag waren er verschillende plenaire lezingen, tijd voor goede gesprekken op de beursvloer en een pubquiz in een waardevolle mix voor samenwerken, kennismaken en vakkennis delen. De lezing van biochemicus Edwin Bas ging de diepte in met wat er gebeurt in het stresssysteem van een mens. Hij liet zien wat de aanjagers en de blokkers zijn van het M-TOR stresssysteem, waar veel huidproblemen uit voort kunnen komen. Met zijn holistische blik gaf hij onder meer een aantal quickwins: “Ga naar buiten, eet iedere week letterlijk alle kleuren van de regenboog, kies voor hoogwaardige en afgestemde suppletie zoals een saffraanextract dat de stress-as in je lijf neutraliseert”.

Hormoon- en orthomoleculair voedingstherapeut Ingrid Wassenaar legde in haar lezing de vinger precies op de pijnlijke plek als het gaat om hormoonhuishouding en de huid: “Mijn wens is dat alle vrouwen zich weer gelukkig, energiek en sexy voelen”. Dat dit in alle fases van het leven en hormoonschommelingen kan, legde Wassenaar uit aan de hand van het menselijk lichaam en het effect en de functie van hormonen en haar ervaringen. In haar praktijk behandelt ze cliënten met insulineresistentie, PMS klachten, slaap- en fertiliteitsproblemen of schildklierklachten. “Wanneer er 1 hormoon uit balans is, raakt alles uit balans. Wanneer je stresshormoon cortisol zorgt voor meer behoefte aan zoet en wanneer je niets tegenover veel drukte en inspanning zet, schiet je lijf in een overlevingsstand.”

Met een zaal vol voornamelijk vrouwelijke beauty professionals is de herkenning groot wanneer ze de verschillende fases van de vrouwelijke cyclus doorloopt met alle hormooneffecten daarin. “Inzicht in de fases is al heel belangrijk. Dan kun je liever voor jezelf zijn en snappen waarom je wel of geen zin hebt in iets.” Dat betekent niet dat je aan elke impuls toe moet geven, maar juist je balans beter te krijgen, weet Wassenaar ook uit eigen ervaring: ‘Voordat ik hier zelf indook en zelf tegen klachten aanliep, zat ik ook in een andere leefstijl. Ik voedde mezelf niet, maar ik vulde mezelf. Ik was wel (kort) verzadigd, maar gaf mijn lijf geen voedingstoffen.” Ze geeft de zaal een serie aan tips om zich ook FAMazing te voelen (naar het Friese woord voor vrouw: Famke, red.), waarbij minder vaak eten op een dag, maar ook liever vetten en eiwitten toevoegen aan je maaltijd, in plaats van koolhydraten een goede basis zijn.

Ondernemen en leven in een veranderend tijdperk
In de lezing van ondernemer Arthur Dontje wordt het publiek meegenomen in zijn leven als ondernemer, van de successen en de lessen die hij daarin tegenkwam. Zijn familiebedrijf in chocolade liet hij wereldwijd uitgroeien en inmiddels investeert hij in veel verschillende bedrijven. Hij deelt een aantal praktische tips voor de beautyondernemers in de zaal: “Onderzoek je markt grondig, kies voor social media advertenties in plaats van de lokale krantjes en benader belastingzaken progressief en actief”.

Hoe ga je alle vakkennis, ondernemerstips en ambities nu in de praktijk brengen? Iedereen ervaart dat dit vaak lastig is, maar spreker Joris Mencke liet in zijn interactieve lezing zien hoe menselijk dat is. ‘We zitten echt in een verandering van tijdperk en dat is iets waar we als mens gewoon moeite mee hebben.” Het filmpje over de reacties van mensen in de jaren ’90 als de eerste mobiele telefoons op de markt komen (‘Wat onzinnig’, ‘alsof je wil bellen als je onderweg bent’), illustreert dat we een paar decennia later verslaafd zijn aan iets dat eerst onvoorstelbaar is. “Dat veranderende tijdperk heeft impact op jullie als professional, persoon en ondernemer. Jullie rol wordt steeds complexer en uitdagender. Je moet je blijven ontwikkelingen om mee te blijven gaan en investeren in bijscholing, apparatuur, de juiste locatie”, somt Mencke op. Maar dat moet je wel doen met een proactieve houding, want het komt voor de meesten niet vanzelf: “De mens is een gewoontedier. En de voornaamste reden waarom we niet veranderen, is omdat we zijn geprogrammeerd op ‘instant gratification’, in plaats dan lange termijn winst”.

Het helpt als je doet waar je plezier in hebt, dat wakkert je eigen ambities – ook om te veranderen – aan. Mencke onderscheidt verschillende type professionals: “De Dynamo-types hebben een carrière en zullen sneller open staan voor verandering. ‘Cruisers’ hebben een baan, doen deze prima, maar missen de ‘spark’ om meer te willen. En tot slot is er de ‘Loser’, en dat is een type dat iedereen ook kent. Je komt niet door het leven zonder ooit een loser te zijn geweest”. Het goede nieuws: je kunt switchen van type. Een crisis doet dat automatisch, maar je kunt het ook zelf aanwakkeren.

Met een gezellige borrel met nog een prijswinnaar voor een heerlijk wellnessweekend weg, werd het eerste Fall Beauty Event afgesloten. Met alle vakkennis en adviezen vanuit de lezingen en van de leveranciers die in deze setting ook echt de tijd en ruimte hadden om hun producten en apparaten te laten zien en hun visie te delen, vertrokken de deelnemers huiswaarts.

Kon je er deze keer niet bij zijn? Bekijk dan hieronder de toffe aftermovie!

Gerelateerde berichten