Hallo december, daar zijn we weer. Al maanden zijn we met je bezig en nu is het eindelijk tijd om alle toeters en bellen uit de kast te halen. Massaal verzinnen we ludieke acties, geven we kerstgeschenken weg en combineren we dé mooiste behandelingen om onze klanten te verwennen. Ik hoor het mezelf vaak zeggen. December, dat is een hele drukke maand voor de salon. Dit komt doordat iedereen er met de kerst of juist met oud en nieuw mooi uit wilt zien. Dus nog even die wenkbrauwen in model, een lippenstift voor de feestdagen uitzoeken of juist genieten van een ontspannende massage. Maar wat kunnen we deze maand nou eigenlijk het beste doen zónder dat we in januari stil vallen? 

Wanneer begin je met een actie?

Het is een goed idee om meer klanten te enthousiasmeren voor een bezoek door het inzetten van (ludieke) acties. Maar wanneer begin je hier nou het beste mee en welke acties zijn geschikt? Wil je een actie doen in december, promoot het dan een maand van te voren via social media of andere kanalen. Dit geldt ook voor januari, start hier al mee in december. Door deze meerdere malen te herhalen blijft de content beter bij de klanten hangen. Ze worden er aan herinnert, wat vaak nodig is om iemand te overtuigen. 

De kracht zit in herhaling  

Denk goed na welke acties je wilt bedenken. Een kortingsactie is bijvoorbeeld altijd leuk, maar zou je klant die lippenstift zonder actie niet mee hebben genomen? Soms kun je het beste kiezen voor een actie op een product of dienst die minder vaak wordt verkocht. Misschien vanwege de exclusiviteit er van of juist te weinig bekendheid. Mooi moment om in december hier de aandacht op te vestigen! 

Terugblikken en vooruitkijken

Overspoel je klanten niet alleen met informatie over acties, kortingen en verwenarrangementen op social media. Hoe leuk dit natuurlijk ook is, klanten gebruiken hun social media voor ontspanning. Maak de juiste balans met verschillende content. December is namelijk ook hét perfecte moment om terug te blikken en vooruit te kijken. Wanneer je iets deelt wat een hoogtepunt was dit jaar zal dit meer interactie opleveren. Dit kan bijvoorbeeld een leuke workshop dag zijn die je met je klanten hebt beleefd of juist die training die je hebt afgerond. Wil je meer interactie? Vraag je klanten eens naar hun ‘goede voornemens’. Deze kun je ook voor de salon benoemen. Begin niet over meer omzet, meer klanten etc. maar juist over zaken die er toe doen bij je klanten. Groter behandel aanbod, uitbreiding van de salon, personeel of juist investeren in kennis. Mocht je het aandurven, vraag je klanten waar ze behoefte aan hebben. Wat willen ze nou echt graag zien bij jou in de salon?

Presentjes in december

Om goodwill van je klanten te krijgen, ook wel de ‘gun factor’ moeten je klanten weten dat ze gewaardeerd worden. Dit kan je bereiken door ze een presentje mee te geven in december. 

Bijvoorbeed;

– Persoonlijk geschreven bedankje op een kerstkaart met een kortingscode voor januari 2018

– Feestelijk verpakte handcrème, lippenbalsem, proefjes of scrub met gelukswens voor 2018

Als tip wil ik jullie meegeven om op tijd te beginnen met het invullen van december. Zowel qua behandelaanbod, acties, presentjes samenstellen en een content kalender voor social media. In zo een kalender maak je eigenlijk een planning wanneer je wat wilt plaatsen. Denk nou niet, in december is het al druk genoeg laat de social media maar zitten. Juist door een planning te hebben creëer je rust waardoor je ruimte hebt voor belangrijke zaken, je klanten. 

Ik wens jullie allen succes in deze drukke maar leuke periode, met al het goeds voor 2018. Hebben jullie meer tips voor december en januari? Laat het me weten!

Gerelateerde berichten