Niet iedereen heef de luxe om een marketing adviseur in te schakelen. Dat kost veel geld en de adviezen zelf ook nog eens! Toch is het belangrijk om je salon op de kaart te zetten én vooral te houden. Richt je daarbij niet alleen op nieuwe klanten. Uit bestaande klanten is vaak veel meer te halen, tegen minder kosten. Wel de moeite waard dus, om een beetje slim en creatief met je klanten om te gaan!

De basis

Als het goed is, heb je bij het starten van je salon een goede naam bedacht. Een onderscheidende naam die bij jou en je salon past. Daar kun je een mooi opvallend logo bij (laten) maken en op je website gebruiken.  

Vergeet ook niet om visitekaartjes te laten maken, die je op je toonbank kunt leggen. Heel handig en hoeft niet veel te kosten. En, als laatste in de basisfase, is het slim om te zorgen dat jouw salon vanaf de straat te zien is. Plaats dus een groot logo op de deur of gevel en misschien zelfs nog een bord aan de straatkant.  

Eerste promotie

Mocht je net gestart zijn, is het vinden van nieuwe klanten de eerste stap. Maar hoe doe je dat? Dit is je eerste uitdaging op het gebied van promotie. Bedenk voordat je begint wat voor type klant jij hoopt te behandelen in je salon. Dat helpt je al verder bij het maken van keuzes in je promotie. Hieronder wat ideeën. Het is natuurlijk helemaal aan jou om te beslissen of dit bij jou, je salon, je klant én (niet onbelangrijk) je budget past: 

  • Vertel zoveel mogelijk over je salon aan je familie en vrienden. En geef hun een kaartje mee. Zij kunnen dit weer door vertellen aan hun familie en vrienden. Zo horen heel veel mensen over jouw salon via een voor hen ‘vertrouwde’ persoon. Des te groter is de kans dat ze bij jou eens een kijkje komen nemen!
  • Ga praten met lokale winkeliers (een plek waar veel mensen komen). Misschien dat je daar wel een kaartje of flyer op de toonbank mag leggen.
     
  • Heb je een fiets, scooter en/of auto? Zorg dan voor opvallende stickers met jouw salon logo en website erop. Veel mensen zien je op straat voorbij rijden. Het maakt jouw salon in de omgeving meer bekend. Wie weet wat voor klanten daardoor bij jou in de stoel komen te zitten.
  • Zorg voor een mooie Facebook pagina. Plaats daar af en toe een leuke update over wat er in je salon gebeurd. Vul vooral het profiel in met waar je salon voor staat, en een link naar je website. Nodig vrienden uit om jouw pagina leuk te vinden. Als je eenmaal klanten in je salon hebt, kun je hen hetzelfde vragen. Zo heb je straks een groep met mensen die via deze pagina (tussen behandelingen door) betrokken blijven bij je salon.
  • Als je in de startfase een klein budget hebt voor adverteren, kun je dat zeker doen. Denk bijvoorbeeld aan onderstaande mogelijkheden die je per stuk grofweg nog geen 100 Euro zouden moeten kosten:
    –  een advertentie in je lokale krant
    –  meedoen aan een markt met een kraampje
    –  poster langs een drukke weg

Let er wel op dat je advertentie of poster er mooi en professioneel uit ziet. Soms is het verstandig om in het begin wat hulp in te schakelen van iemand die hier goed in is. Misschien dat je omgeving of lokale winkeliers iemand kunnen aanbevelen… 

En dan…. 

Je hebt een mooie groep van klanten. Sommige vast, anderen komen en gaan. Maar je wilt graag meer behandelingen geven en klanten ontvangen. Wellicht goed om je te richten op twee verschillende groepen als je weer wat promotie wilt gaan doen voor je salon: 

  • Groep A: huidige klanten
  • Deze groep heb je eigenlijk al, maar je wilt er meer uithalen. Het is niet lastig om ze te vinden, bereiken of spreken. Ze kennen jou en je salon al. Goed nieuws, want hier valt veel te winnen zonder al teveel te hoeven investeren. De uitdaging is slim en creatief zijn in het verhogen van hun uitgave in je salon, het zorgen dat ze vaker bij je komen voor een behandeling. Hier wat ideeën: 

    • Bedenk een leuke actie. Haak bijvoorbeeld in op feestdagen of maak een mooie prijscombinatie van behandeling en product
    • Organiseer een klantavond/-workshop
    • Wat je ook doet, vergeet het niet te delen op je website en facebook pagina
  • Groep B: nieuwe klanten 
  • Je kunt ervoor kiezen om te herhalen wat je eerder hebt gedaan met adverteren. Als het heeft gewerkt, waarom zou je dan veel veranderen? Heb je toch behoefte aan iets anders, dan kun je ook nog het volgende doen: 

    • Je huidige klanten inzetten om nieuwe klanten te vinden. 
    • Geef bij afrekenen iets kleins mee wat de klant mee naar huis neemt. Een klassiek voorbeeld is een pen, maar je kunt ook iets anders bedenken. Zet hier je logo weer op, zodat waar de klant ook komt, jouw salon zichtbaar is voor anderen.
    • Als de klant iets bij je koopt voor een ander, zorg dan voor een mooie cadeauverpakking en een sticker/versiering waar je logo op staat.

    Het laatste advies is nog; plan vooruit. Als het je lukt om 6 of 12 maanden vooruit te plannen, geeft dit je meer rust. Je hebt dan ook automatisch goed nagedacht over wat je wilt bereiken en hoe. Bewaar altijd nog wat ruimte voor spontane acties door het jaar heen. Maar als je het merendeel vooraf hebt bedacht, kun je bijvoorbeeld ook betere (voordelige) afspraken maken bij het inkopen van advertenties, stickers, etc.

    Gerelateerde berichten