Heldin van de maand: Jeanet van der Wal
Salon Jeanet in Zuidhorn (Groningen)
25 jaar bestaan
Ik voel mij ontzettend vereerd dat ik als ‘Heldin van de maand’ in het zonnetje word gezet door mijn leverancier La Valois Cosmetique. In dit artikel vertel ik je hoe ik 25 jaar geleden in het Groningse Zuidhorn ben begonnen en hoe ik ervoor zorg dat mijn salon nog steeds bijna elke week is volgeboekt.
Hoe kwam je tot de beslissing om je eigen salon te openen?
Het is 31 jaar geleden dat ik begon te werken voor een drogisterij. Dit was mijn eerste aanraking met de schoonheidsbranche en dat bleek mijn ware passie te zijn. Het idee om voor mezelf te beginnen is inmiddels 25 jaar geleden ontstaan doordat mijn klanten van de drogisterij mij hebben aangemoedigd om een salon te openen. Dit was een behoorlijke sprong in het diepe, want de vraag blijft toch in je hoofd hangen of je klanten wel met je meeverhuizen. Het was een spannende tijd, maar ik heb het wel op mijn eigen manier gedaan zodat ik mijn werk goed kon combineren met mijn gezin.
Waarmee kun je je onderscheiden als schoonheidsspecialist?
Het belangrijkste is dat je in je salon doet wat je leuk vindt. Stel jezelf deze vraag en wees ook bewust van je tekortkomingen. Toen mijn kinderen groter werden en ik meer tijd aan mijn werk kon besteden heb ik weer gas gegeven en ben ik mezelf nog verder gaan ontwikkelen op het gebied van huidverbetering. Ik heb via de Anbos opleidingen gevolgd en op deze manier ben ik ook in contact gekomen met mijn leverancier. Ik heb altijd veel geïnvesteerd in mijn kennis, ik vind het een prachtig vak en ik wil graag nieuwe dingen leren. Het is belangrijk dat je commerciële vaardigheden hebt (of leert) en dat je 100% bent overtuigd van je kennis, producten en behandelingen.
Wat zijn jouw onderscheidende kwaliteiten?
Sommige klanten ontvang ik al 25 jaar in mijn salon en dat is best bijzonder. Ik verras mijn klanten elke keer weer en zorg voor voldoende afwisseling in de behandelingen en producten waarmee prachtige resultaten worden behaald. Doe nét dat beetje meer en verras je klanten met spannende behandelingen. Dit is dan ook de reden dat ik een aantal jaar geleden voor het huidverbeterende en biologische merk Dermophisiologique heb gekozen. De resultaten zijn prachtig en mogelijkheden om te variëren zijn eindeloos.
Hoe ga je om met concurrentie in je woonplaats?
Het is voorgekomen dat er een nieuwe salon werd geopend in mijn directe omgeving. De schoonheidsspecialiste heeft ook mijn klanten benaderd met een speciale actie waarin ze een duobehandeling aanbood voor de prijs van een enkele behandeling. Ook mijn klanten hebben haar een bezoek gebracht maar na enige tijd kwamen ze toch weer bij mij terug. Dit komt omdat ik de puntjes op de ‘i’ zet, netjes werk, de tijd neem voor mijn klanten en je raadt het al: verrassend blijf. Het zijn de kleine dingen die het doen.
Hoe kom je aan nieuwe klanten?
Een groot deel van mijn klanten bezoekt mijn salon al jaren. Ik adverteer wel regelmatig in de plaatselijke krant en daar krijg ik veel respons op. Mijn doelgroep is heel breed, maar ik ontvang voornamelijk dames in de leeftijd tussen de 50 en 80 jaar jong. Heel af en toe geef ik acnébehandelingen aan meiden die via hun moeder of familielid bij mij komen. Nieuwe klanten komen vooral bij mij door positieve mond-tot-mond reclame.
Heb je nog speciale wensen voor de toekomst?
Mijn grote wens is om te beginnen met spabehandelingen in mijn salon. Ik merk onder mijn huidige clientèle dat er veel vraag naar is. Mijn merk Dermophisiologique biedt mogelijkheden om ook zonder douche lichaamsbehandelingen te kunnen geven en daar kijk ik erg naar uit!