Help, ik heb er een concurrent bij!
Wat moet je doen? Als een malle roepen dat je er bent? Iedereen je salon in sleuren? Nee, nee, nee!!
Dit is een kans. Dit is de tijd om de zaken aan te scherpen, te vernieuwen. Geloof in je eigen kracht. Onderscheid je daarmee des te meer. Waarom moeten klanten juist bij jou komen, wat maakt jou beter, interessanter dan ‘die ander’?
Bedenk dat veel nieuwe ondernemers kijken naar hun concurrenten (zoals jij) en hen kopiëren. Daarbij roepen ze dat ze uniek zijn. Echter, zal je snel merken dat ze zich niet echt onderscheiden met aanbod (behandelingen) en producten. Voor jou juist hét moment om deze strijd te winnen.
Waarom zouden klanten bij jou klant worden/blijven? Zorg ervoor dat je salon opvalt in de omgeving en een meerwaarde biedt. Maar hoe dan? Ik geef je twee voorbeelden.
1. Vernieuwen
Hierbij kun je denken aan ontwikkeling van
nieuwe behandelingen of verbetering hiervan. Of eventueel een variatie op een bestaande
behandeling. Of voeren van een nieuw merk…
Het hoeft niet groots te zijn, zolang het
maar waardevol is voor je klant. Zo waardevol, dat jouw salon onweerstaanbaar
is voor de klanten. Het succes van vernieuwen
zit in het sneeuwbaleffect: er moet over gesproken worden zodat meer klanten
voor jouw salon kiezen.
2. Opvallende communicatie
Je kunt kiezen voor een actie per post om zo je klanten te informeren over je nieuws. Hou de actie dan wel klein maar krachtig. Post is relatief kostbaar om in te zetten en als je nieuws krachtig genoeg is, valt íe op en zullen de ontvangers hier vanzelf over gaan praten met anderen.
Het snelste is natuurlijk een actie via internet. Social media zijn ook nog eens voordelig (zo niet gratis) om in te zetten. Humor doet het altijd goed, als klanten iets grappig vinden, is de kans groot dat ze het doorsturen naar vrienden, vriendinnen en familie. Past humor niet bij de vernieuwingen in je salon, weet dan dat inspelen op actualiteit ook altijd aanspreekt. In dat geval moet je wel een haakje vinden tussen jouw nieuws en een op dat moment actueel onderwerp. Zeker
als je je richt op een wat jongere doelgroep (jonger dan 50 jaar), zijn social
media bij uitstek ideaal om in te zetten. Het lijkt
op mond-tot-oor reclame versterkt door het internet, waardoor je snel en
goedkoop een groot aantal mensen bereikt (bron:
Wikipedia).
Case: Beautyspot.nl trade edition
Het stomste zou natuurlijk zijn, als we niet onze eigen adviezen zouden opvolgen. Vandaar dat ik hierbij nog een kleine blik achter de schermen met jullie wil delen.
We zijn zelf nu enige tijd bezig met de vernieuwing van onze voorjaarsbeurs. Een voorlopige opsomming:
- Nieuw thema ‘Beleef beauty met alle zintuigen’ inclusief inspiratiezuilen die we gaan bouwen.
- Twee podia (Huid en Styling): Waar interessante sprekers komen die je nog niet eerder op de beautybeurs hebt gezien. Hier komen ook landelijke wedstrijden waar je aan deel kunt nemen.
- Combideals: Toegangstickets inclusief parkeren en/of pendelbus!
- Co-ontwikkeling met onze bezoekers: We gaan met jullie bespreken wat jullie graag willen hebben, zien, voelen, ervaren op de beurs! Wie weet wat voor vernieuwingen daar verder allemaal nog uit gaan komen… Het team spreekt in oktober met een kleine afvaardiging van de Faceboekgroep Schoonheidsspecialisten. Maar uiteraard kun jij ook je mening laten horen. Dit kan via een reactie onderaan dit bericht.
- Special programma voor scholieren: Niet alleen de ervaren beautyprofessional maar ook aanstormend talent kan bij ons bijblijven in het vak. Op maandag 11 april 2016 kunnen scholieren op de Beautyspot.nl trade edition terecht voor een eigen workshop en certificaat.
We hebben de voorjaarsbeurs in Utrecht in een nieuw jasje gestoken: Beautyspot.nl trade edition. En nu moeten we er nog opvallend over gaan communiceren. Dat ga je merken dus hou je post, je email en je Facebook in de gaten. Want hier ga je zeker nog over horen van ons.
Dit artikel is geschreven door Meta Coenen.