Het belang van Social Media voor de schoonheidssalon
Het inzetten van social media voor de schoonheidssalon wordt steeds belangrijker. Waar vroeger de krant en folders de meest gebruikte middelen waren om te lokaal te adverteren, tegenwoordig is online communicatie steeds meer in opkomst. Realiseer je dat je klanten actief zijn op internet en dus niet meer passief zijn zoals enkele jaren geleden. Ze wachten niet meer totdat ze informatie krijgen maar ze gaan zelf actief op zoek naar informatie, ook op internet. Daarnaast vertrouwen ze meer op ervaringen van andere gebruikers van een product of dienst dan op reclameboodschappen. Social media zijn van belang om in de toekomst contact te houden met jouw bestaande klanten en nieuwe klanten te werven. Daarnaast kun je de naamsbekendheid van je salon vergroten.
Social media richten zich namelijk allang niet meer alleen op de doelgroep jongeren, maar spreken nu bijna de gehele samenleving aan. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een account op één of meerdere social media netwerken. De meest gebruikte social media zijn Facebook, Hyves, Twitter, LinkedIn en YouTube. Via een social network kun je eenvoudig contact maken met mensen en dingen delen waarin de ander ook geïnteresseerd is. Denk hierbij aan foto’s, websitelinks, afbeeldingen en berichten. Uiteraard zul je niet met iedereen verbonden willen zijn, maar alleen met mensen met wie je in real live ook bevriend bent of een gezamenlijke interesse deelt. Je kunt dus altijd kiezen met wie je wel en met wie je geen informatie wil delen. Indien je social media goed inzet heb je de mogelijkheid om “gratis” je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groter. Via jouw netwerken houdt jij hen op de hoogte van nieuwe producten en behandelingen, speciale aanbiedingen en andere informatie zoals bijvoorbeeld openingstijden. Het is goedkoop, doelgericht en effectief.
Facebook heeft over de 200 miljoen leden wereldwijd, hetzelfde geldt voor Twitter, Hyves en LinkedIn. Tussen deze miljoenen leden bevinden zich ongetwijfeld potentiële en bestaande klanten van jouw bedrijf. Jouw klanten gebruiken wel al sociale media om te communiceren met elkaar. Maar heeft jouw bedrijf de aansluiting met hen al gevonden? Nu social media voor sommige ondernemers nog gezien wordt als “onzin” en klagen dat hun omzet verminderd, heb jij de mogelijkheid om de concurrentie voor te zijn en je kans te grijpen.
Is het inzetten van social media dan echt iets voor jouw bedrijf? Stel jezelf van te voren de volgende belangrijke vragen- Kan ik met social media klanten in mijn vestigingsplaats en de directe omgeving bereiken? – Zou social media marketing mij hierin kunnen helpen? – Kan ik door het gebruik van social media mijn naamsbekendheid verhogen en de relatie met mijn klanten beter onderhouden?Kun je al deze vragen positief beantwoorden? Dan zijn social media geschikt voor jouw bedrijf. Denk hierbij wel goed na over de manier waarop je social media gaat gebruiken. Iedereen kan een account aanmaken in een aantal minuten, maar het effectief inzetten van social media houdt veel meer in. Je zult je netwerken actief moeten onderhouden.