Tijdens Beauty Trade special 2015 heb ik een workshop gehouden genaamd ‘Het merk ben jij!’ Ik ben ontzettend trots op jullie, de professionals die hier elke dag weer de zaal vulden. Maar ik heb natuurlijk bij lange na niet iedereen kunnen vertellen hoe ik personal branding voor de beautybranche zie. Vandaar dat ik graag via dit artikel nogmaals deze informatie deel.

Waarom ben jij als persoon belangrijk?

Zelfs de grootste merken op aarde hebben personen nodig om hun product ‘aan de man te brengen’. Hier zijn tal van voorbeelden van, maar denk bijvoorbeeld aan Doutzen Kroes voor Victoria’s Secret, Claudia Schiffer voor Opel en Fatima Moreira de Melo voor Zinzi. Waarom is dit?

Een persoonlijkheid heeft meer impact in de hersenen, blijft beter hangen en zorgt er sneller voor dat een consument over gaat tot aankoop. Dit geldt niet alleen voor topmodellen, maar ook voor de ‘gewone’ mens zoals jij en ik. Een merk kan nog zo bekend zijn, jij bent degene waar je klanten voor kiezen.

Kies je persoonstype

Het is belangrijk te spelen met welk persoon je wilt zijn richting je klanten. Wat voor uitstraling wil je ze meegeven, wat voor klanten trek je hiermee aan (en stoot je wellicht ook af)? Klanten zullen vanuit overtuiging voor jou kiezen, waardoor je een hogere klantenbinding krijgt. Weet dat de indruk die je klanten geeft voor het merendeel vanuit je uitstraling komt. Het non-verbale, je kleding, kapsel, makeup, et cetera. Mijn tips?

– Vraag je klanten waarvoor ze voor je kiezen. Dit zijn je merkwaarden.
– Kies een uitstraling die bij jou past én die onderscheidend is. Dit heet personal branding.

Gebruik je uitstraling in alles

Als je eenmaal hebt gekozen voor een uitstraling, voer deze door in alle details. Jouw uitstraling als persoon, maar ook de uitstraling van je salon. Dit gaat van inrichting tot keuze voor behandelingen en producten die aansluiten bij de uitstraling richting klanten.

Wil je meer lezen? Download hier de volledige workshop.
Heb je vragen en/of opmerkingen over dit onderwerp? Laat het me weten via een reactie hieronder of mijn persoonlijke Beautyspotteraccount.

Dit artikel is geschreven door Meta Coenen.

Gerelateerde berichten