Jij hebt ze vast ook wel, klanten die al jaar en dag bij jou komen. Van die trouwe klanten, die eigenlijk nooit ergens over klagen, jouw advies altijd opvolgen en tevreden de deur uitgaan mét een nieuwe afspraak en een tas vol producten. De perfecte klant. Zo zou je ze allemaal wel willen hebben. Ik tenminste wel! Toch realiseer ik me dat ik in verhouding weinig tijd en aandacht aan deze klanten besteed. Ze komen en kopen toch wel. 

Twijfelende klant

Nee, mijn tijd en energie gaat naar de klanten waar ik moeite voor moet doen. Die net een beetje meer overtuigd moeten worden van het belang van een afspraak over 4 weken i.p.v. 6. Die nog steeds twijfelen over het gebruik en dus de aanschaf van een masker. Met die klanten heb ik tussendoor nog vaak contact over hoe het met hun huid gaat en met hun producten. Het voelt niet eerlijk en dat is het ook niet. En daarbij, als mijn trouwe klant het gevoel krijgt dat zij voor mij niet op nummer 1 staat, loop ik op een kwade dag zomaar de kans haar aan een ander kwijt te raken.

Investeren in de relatie

In elke langer durende relatie moet je investeren.  En dat vind ik in dit geval nog best een lastige. Die trouwe klant is immers tevreden zoals het gaat, wat gebeurt er als ik ineens dingen ga veranderen?

In een relatie ga je het gesprek met elkaar aan, doe ik dat ook met mijn klant? Ik ben immers ook heel tevreden met hoe het gaat? Of, nou ja, nee. Eigenlijk ben ik er onzeker over of ze nog wel steeds zo tevreden is. Een goede opening voor het gesprek zou dan kunnen zijn om terug te halen waarom ze destijds bij mij terecht is gekomen. Het gesprek kan dan gaan over de veranderingen die sinds die tijd hebben plaatsgehad. In mijn salon, in haar leven, in haar huid, in haar beleving daarvan. Zo kunnen we allebei verkennen waar we staan en geeft het inzichten in elkaars belevingswereld. Wie weet geeft het zelfs openingen voor een ander behandelplan of een nieuwe kuur! Door bij tijd en wijle op deze manier feeling te houden met mijn trouwe klanten blijven zij zich gehoord voelen.

Bijzondere gelegenheden

Alsof het familie is houd ik intussen ook nauwkeurig bij wanneer er voor mijn trouwe klanten bijzondere gelegenheden zijn. Wanneer ze jarig zijn, een speciaal feest hebben, of een verdrietige gebeurtenis. Ik zorg ervoor dat ze op die momenten echt persoonlijke aandacht krijgen. In plaats van een standaard verjaardagsmail stuur ik afhankelijk van de persoon, de één een appje, de ander een kaart en weer een ander een bos bloemen. En daags voor dat speciale feestje stuur ik de één een mailtje met een stappenplan voor thuis om er snel tiptop uit te zien, de ander stuur ik een proefverpakking van een ultiem liftend masker en weer een andere nodig ik uit voor die bij haar altijd zo effectieve oppepbehandeling.

En het werkt! Niet alleen zijn mijn trouwe klanten nog trouwer geworden. Ik ben zelf veel gelukkiger en energieker. Mijn geïnvesteerde tijd levert nu energie en voldoening!  Trouwe klanten zijn als familie. En familie moet je koesteren.

Sandra van de Vlierd

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten