Hoe begroet je een klant die voor het eerst in je salon komt? Hoe ontvang je een klant? Als je weet hoe het hoort dan zul je je wat minder vaak ongemakkelijk voelen, ook niet in nieuwe of lastige situaties. Laurens Spanjersberg weet precies hoe het zit met sociale omgangsvormen. Hij werkt al meer dan 30 jaar als butler voor rijke zakenmensen en was enkele jaren de Butler/Kamerdienaar van H.K.H. Prinses Margriet.  Hij geeft concrete tips die je goed kunt toepassen in je eigen salon.

Nieuwe klant in de salon

Als je een nieuwe klant gaat ontvangen in je salon dan wil je natuurlijk een goede eerste indruk maken.
Zorg ervoor dat de buitenkant van het pand waarin je gevestigd bent schoon is: de stoep geveegd en opgeruimd en de buitendeur moet schoon zijn. Als de klant bij je voor de deur staat, kan hij/zij dan duidelijk zien dat dit de juiste ingang voor de salon is? Waar moet je bellen? Zorg ervoor dat er voor de klant geen twijfel bestaat dat hij op het juiste adres is.

Bij binnenkomst van de klant kun je jezelf voorstellen met je naam, je achternaam en je functie. Neem de jas aan van de klant en vraag de klant om plaats te nemen. Als je een drankje wilt aanbieden, vraag dan niet wat de klant wil drinken maar bied iets concreets aan: “Kan ik u blij maken met een glas water” of “Kan ik u een kopje thee aanbieden”. Je maakt het gemakkelijker voor de klant, want ze hoeft niet bang te zijn dat ze iets vraagt wat je niet in huis hebt. Als de klant de salon wil verlaten dan kun je haar in haar jas helpen en ook de deur open houden.

Service niveau

Maar hoe ver ga je met je service? Doe je alles voor de klant? Het is belangrijk dat je zelf weet waar je grens ligt. En daar zijn geen algemene regels voor, maar dat is een gevoel dat vooral bij jezelf ligt.

Stel dat een klant de volgende dag een creme in huis wil hebben die jij toevallig net niet op voorraad hebt. Hoeveel extra moeite wil je daarvoor doen? Ben je bereid om ‘s-nachts op en neer naar de leverancier te rijden om deze persoonlijk op te halen? En in hoeverre laat je die extra inspanning dan ook betalen? Want een goede service houdt ergens op. Bepaal voor jezelf wat redelijk is en wat niet en in hoeverre je extra uren of kosten moet maken om aan de eisen van de klant te voldoen. En bereken deze kosten ook door aan de klant.

Nieuwe contacten

Wat doe je met wildvreemde mensen die ineens vriend van je willen worden op Facebook? Volgens Laurens Spanjersberg kun je deze mensen gewoon weigeren. Het zijn tenslotte (potentiële) klanten en geen vriendinnen, je hoeft je privéleven niet met deze mensen te delen. Verwijs ze naar je zakelijke pagina als je deze hebt.

Als je iemand op een netwerkbijeenkomst of receptie ontmoet dan stel je je voor met je voornaam, achternaam, functie en de naam van het bedrijf waar je werkt. Het doet er dan niet toe wie het initiatief neemt tot voorstellen. Zorg ervoor dat je je visitekaartjes bij de hand hebt en niet ergens diep in je tas moet gaan zoeken. Als je visitekaartjes uitwisselt, kijk dan ook even op het kaartje van de ander voordat je het opbergt.

Gerelateerde berichten