Hoe kan ik mijn eigen bedrijf stoppen?
Er kunnen een hoop redenen zijn waarom je je bedrijf stop wilt zetten, zoals financiële problemen, veranderingen in de markt of gezondheidsproblemen. Misschien zie je het zelf niet meer zitten om het bedrijf voort te zetten. Het is in ieder geval belangrijk om de redenen goed te overwegen voordat je de knoop doorhakt.
Hoe je het bedrijf moet stopzetten hangt af van de rechtsvorm van je bedrijf, zo is het stopzetten van een eenmanszaak relatief eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is de Kamer van Koophandel (KvK) en de Belastingdienst informeren. Met dit stappenplan volg je de juiste weg!
Stap 1: controleer de financiële gevolgen
Als je een bedrijf stopt, dan is het van belang dat je alle financiële zaken op de juiste manier afhandelt. Controleer bijvoorbeeld alle voorraden en bedrijfsmiddelen, want deze gaan bij het stoppen van je bedrijf over naar je privévermogen. Los eventuele lopende leningen af en kijk welke leaseovereenkomsten je hebt afgesloten, zoals een leaseauto. Zet tot slot contracten en verzekeringen stop, zoals bedrijfsverzekeringen, abonnementen, vergunningen en je zakelijke bankrekening.
Stap 2: zoek een oplossing voor je schulden
Houd je schulden over na het stoppen van je onderneming? Dan is het goed om naar een oplossing te kijken. Zorg eerst dat je de totale bedrijfsschuld in beeld hebt. Bespreek vervolgens met een schuldhulpverlener van de gemeente of je dit in een kort traject kunt saneren.
Stap 3: vraag (indien mogelijk) een uitkering aan
Je kunt als (oudere) zelfstandig ondernemer financiële hulp krijgen via je gemeente via:
– het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz);
– de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ).
Als je voor 1960 bent geboren en je bedrijf niet meer rendabel is, dan kun je via het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) een uitkering aanvragen. Je kunt met behulp van deze uitkering een aanvulling krijgen op je inkomen tot de hoogte van een bijstandsuitkering. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden, zo moet je onder andere 1225 uur per jaar aan je eenmanszaak hebben besteed. Als je na 1960 bent geboren, dan moet je een aanvulling tot beëindiging van je eenmanszaak aanvragen bij je woongemeente.
Als je tussen de 55 jaar en de AOW-leeftijd bent, dan komt je misschien in aanmerking voor de IOAZ. Dit is de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen.
Let op: wacht met het uitschrijven bij de KvK totdat de aanvraag van de IOAZ-uitkering is ingediend.
Stap 4: ontslagvergunning aanvragen
Heb je personeel in dienst? Dan zijn er bepaalde regels waaraan je je moet houden. Zo moet je een ontslagvergunning aanvragen als je personeel moet ontslaan. Je kunt in een sociaal plan de afspraken vastleggen en hulp zoeken voor nieuw werk. Vergeet daarnaast niet om het ontslag ook aan de Belastingdienst door te geven, zodat zij dit kunnen verwerken in hun systemen.
Stap 5: informeer personeel en klanten
Als je personeel hebt, vertel hen dan als eerste dat je gaat stoppen met je bedrijf. Zo kan je personeel op tijd een nieuwe baan zoeken. Bekijk daarnaast eens goed naar welke contracten of afspraken je hebt lopen met je klanten. Laat je klanten en eventuele leveranciers weten dat je gaat stoppen met je onderneming. Je mag geen nieuwe bestelling meer aannemen waarvan je al weet dat je niet aan de leverplicht kunt voldoen.
Benoem ook praktische zaken:
• De datum wanneer je stopt
• Waar een klant terecht kan met eventuele vragen
• Wat gebeurt er met bewaarde persoonsgegevens
• Wat de stand van zaken is met de laatste bestellingen
Stap 6: uitschrijven bij de KvK
Nadat je de vorige stappen hebt doorlopen, kun je je onderneming uitschrijven bij de KvK. Het verschilt per type rechtsvorm hoe je dat precies doet. Om een rechtspersoon uit te schrijven bij het Handelsregister moet je deze eerst ontbinden.
De KvK geeft aan de Belastingdienst door dat je onderneming gaat stoppen. De Belastingdienst stuurt je dan een brief over de gevolgen voor de btw.
Stap 7: doe de laatste btw-aangifte en ib-aangifte
Welke impact heeft het stoppen van je bedrijf op je belasting? Als je ondernemer bent voor de btw, dan ontvang je na je uitschrijving bij de KvK een brief van de Belastingdienst. In deze brief staat vermeld als je een laatste btw-aangifte moet doen. Zodra je de laatste btw-aangifte hebt gedaan stuurt de Belastingdienst een definitieve bevestiging van uitschrijving als ondernemer voor de btw.
Stap 8: bewaar je administratie
Het is ontzettend belangrijk dat je je administratie goed blijft bewaren tot 7 jaar na dato. Sommige documenten moeten zelfs 10 jaar lang bewaard blijven. Je kunt terugvinden op de website van de Belastingdienst welk type gegevens langer bewaard moeten blijven. Gedurende deze jaren mag de Belastingdienst de documenten opvragen.