Het is economische crisis in Nederland sinds oktober 2008. Oei, oei, ons beroep zou vallen onder ‘overbodige luxe’… Toch zijn er salons die welvaren bij de crisis en het elk jaar drukker krijgen. Ik deel graag een aantal succes sleutelwoorden met je:

 

Cliënt:

Creatief
snel inspringen op signalen en steeds weer boeiend houden van je behandelingen

Luisteren
luister heel goed naar je klant en gebruik hierbij commerciële creativiteit

Innovatief
durf te vernieuwen en doe dit om je behandelingen gevarieerd te houden

Eerlijk
blijf dit te allen tijde!

Naslagwerken
zorg voor een naslagwerk van elk product waar je op terug kunt vallen tijdens je advies

Trouw
je cliënt moet kunnen aanvoelen dat zijn of haar verhaal veilig is bij je

 

Verder:  denk niet vóór je klant
Maar: denk mét je klant
Dat is een wezenlijk verschil:

Wanneer je vóór je klant denkt kun je gaan denken in de trend van: ‘Ze/hij vertelde me net  dat het leven toch al zo duur is tegenwoordig’ of ‘Ik zou het er zelf niet aan uitgeven’, maar, als je met je klant méédenkt en heel goed luistert verandert er een hoop: ‘Ik vind het zo heerlijk om elke 6 weken bij je te komen’ of ‘Ik zou dit niet willen missen’.

Vergeet niet dat je klant bij je komt omdat hij/zij het zichzelf gunt, en die gunfactor kan verder gaan dan jij denkt; onderschat dat niet. Luister heel goed wat je klant aangeeft en voel aan hoever je klant wil gaan binnen je salon. Door bovenstaande sleutelwoorden te hanteren klopt de cirkel en hoeft je klant zijn of haar spullen niet ergens anders te gaan halen.  Ergens waar jouw advies teniet gedaan zou kunnen worden, en dus ook je behandeling niet het gewenste resultaat zou behalen… 

 

Een weetje:
Zorg dat elke behandeling een complete wellnessbehandeling is. En gebruik je tijdens je behandeling producten die de klant ook thuis kan gebruiken; vertel hierover. Wanneer je klant dit product thuis gaat gebruiken, zorgen de endorphines in het lichaam ervoor dat het wellnessgevoel steeds weer terugkeert bij gebruik.      

 

Nog wat puntjes:

  • Waarom zou je je behandeling op hooguit  90 minuten houden?
  • Zorg dat je ánders bent dan de anderen; besteed méér tijd aan je klant. Masseer wat langer en geef eens een hoofdhuidmassage of een handmassage.
  • Maakt een all-in-one prijs voor je behandelingen. Hiermee zorg je dat je klant niet voor onaangename kosten komt.  Dit verdient zich dubbel en dwars terug omdat je klant je vertrouwt en terug zal komen.
  • Reken wat je toekomt, maar geef je klant dan ook een behandeling die een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft.

 

 

En als laatste een Lente-tip:
We gaan weer met de benen bloot; breng het benen harsen weer eens onder de aandacht.

 

En ook wíj kunnen een cosmetische voetbehandeling geven; als je hier een korte cursus in wil volgen; laat hieronder dan jouw reactie achter :). Laat je inspireren op BeautyVakbeurs.nl en Beauty Trade special en tot in april.

 

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal

 

Overige experts

Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten