In gesprek met Annelies Bodifée, project manager van vakbeurs Beauty Trade special. Een evenement dat de schoonheidsspecialist op het lijf geschreven is. Zo ziet project manager Annelies Bodifée de Beauty Trade special. En het is feest, want de vakbeurs bestaat dit jaar 20 jaar. “De eerste Beauty Trade special vond plaats in het voorjaar van 1993. De beurs had een oppervlakte van ongeveer 3000 m2, dat is nu zo rond de 10.000 m2.

Het is wel interessant om te zien dat er in die 20 jaar veel is veranderd. Tegelijkertijd zijn het geen complete omslagen. Mensen realiseren zich nu steeds beter dat de relatie met het innerlijk belangrijker wordt. Je merkt duidelijk dat de branche professioneler is geworden en het aantal aanbieders van schoonheidsproducten is enorm uitgebreid. En er is meer aandacht voor uiterlijke verzorging dan 20 jaar geleden.” Een korte terugblik maar vooral vooruitkijken. In gesprek met Annelies Bodifée…

Wat zie je nog meer?
“Nog een verandering is dat, buiten de traditionele schoonheidsspecialiste, er meer bedrijven zijn die ook bezig zijn met schoonheidsverzorging. Kijk maar naar kappers en drogisten bijvoorbeeld. Verder is vanaf zo ongeveer halverwege de jaren ‘90 nagelverzorging steeds belangrijker geworden. De tijd dat een bezoeker op de beurs doorbrengt is al die jaren hetzelfde gebleven. Een bezoeker is gemiddeld 4,5 uur op de beurs. Ik merk dat het wel steeds moeilijker wordt om de bezoeker te prikkelen, te verrassen zeg maar. Workshops en lezingen zijn tegenwoordig een vast onderdeel van het beursprogramma en worden hoog gewaardeerd. Ook alle grote, gerenommeerde merken zijn nog steeds aanwezig. Die blijven. Al hebben ze wel andere producten met andere snufjes en ingrediënten. Met name producten met een natuurlijke basis worden nu veel aangeboden.”

Waar ben je trots op?
“Op het feit dat we al 20 jaar lang deze beurzen met luxe uitstraling organiseren. En dat we er in slagen om, het merendeel van de mensen die werkzaam zijn in de branche, twee keer per jaar (in het najaar de Beauty Salon dimensions) naar de beurs te halen.”

Waarom is een bezoek aan de beurs nog steeds van belang?
“96% van de bezoeker is een ‘éénpitter’. Als je op de hoogte wilt blijven van ontwikkelingen in de branche, nieuwe producten, technieken en ingrediënten, is minimaal één keer per jaar een beursbezoek onmisbaar. Je kunt de producten met eigen ogen, zien, voelen, ruiken en testen. De klant wordt steeds mondiger en veeleisender dus het is als professional van belang om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelen. Zo kun je nog beter op de wensen van de klant inspelen.“

Ga je nog iets speciaals doen op de beurs voor het 20-jarig bestaan?
“Er is veel aandacht voor het 20-jarig jubileum. Zo zal er in ieder geval visueel heel veel te zien zijn. De bezoeker zal het thema ‘20 jaar Beauty Trade special’ overal terugzien op de beursvloer. En we hebben deze editie ook een geheel nieuwe aankleding van de beurs. Verder zijn bekende modejournalisten aanwezig die een tipje van de sluier oplichten over de mode- en beautytrends voor de komende 20 jaar. Ook kunnen bezoekers meedoen aan een loterij van de Beauty Trade & Exhibition Association (BT&EA). En er zijn meer verrassingen, maar daar kan ik nog niet te veel over zeggen. Dat zie je op de beurs..….”

De ultieme manier om je voor te bereiden voor een bezoek?
“Ik zou in ieder geval een bezoek aan de beurs goed voorbereiden. Dus kijk ook een paar dagen van tevoren op de website www.beautybeurzen.nl naar data en tijdstippen van workshops die voor jou interessant kunnen zijn. Plan deze alvast voor jezelf in en zorg daarmee dat je niet verrast wordt op de beurs. Want wellicht mis je anders interessante workshops.”

Beauty Trade special ziet er over 20 jaar………
“Tja, moeilijke vraag. Ik denk dat de beurs er gewoon nog is en er hetzelfde uit zal zien. De aandacht voor het uiterlijk zal zeker blijven. Al denk ik dat er in de groeiende generatie ouderen zeker kansen liggen voor de schoonheidsbranche. Dit zal misschien een verschuiving zijn van doelgroep. De levensverwachting neemt toe, wat weer een ander soort vraag naar verzorging met zich meebrengt.”

Over de beurs
Dit is de 20ste editie van de Beauty Trade special, dé vakbeurs voor de persoonlijke verzorgingsbranche. Bezoekers vinden hier de laatste trends en noviteiten op het gebied van schoonheidsverzorging, workshops, presentaties en demonstraties. Beauty Trade special heeft een ‘Focus op schoonheid’, waarbij het accent ligt op uiterlijke verzorging en balans tussen innerlijk en uiterlijk. Deze editie staat in het teken van een terugblik op de afgelopen 20 jaar. En er is veel aandacht voor de toekomst en ontwikkelingen en trends over 20 jaar.

Dit artikel is geschreven door Sophie Spanjer

Gerelateerde berichten