Dr. Jetske Ultee heeft het onderzoeksinstituut Skinwiser opgericht waar ze onderzoek doet en verzamelt over de huid. Een online platform waarop de arts in de cosmetische dermatologie haar eigen wetenschappelijke onderzoeken kan delen met de wereld, maar ook aandacht schenkt aan andere interessante publicaties op het gebied van de huid en cosmetica. Het onderzoeksteam, onder leiding van Jetske Ultee en Matthijs Boog, maakt wetenschappelijke publicaties voor iedereen toegankelijk. In een exclusief interview vraagt Beautyspot.nl naar de onderzoeken, de rol van de dermatoloog en de rol van de schoonheidsspecialist.

Wat is het meest belangrijk in jullie werk en de onderzoeken?

Jetske Ultee: “Mijn drijfveer is zo veel mogelijk mensen aan een mooie huid te helpen. Ik vind huidverzorging belangrijk en met een aantal simpele maatregelen kun je al heel veel goeds doen voor je huid. Maar ook door juist bepaalde dingen niet te doen. Sommige mensen verknallen hun huid door foute huidverzorging of door niet op de huid afgestemde cosmetica te gebruiken. Er wordt gewassen en geschrobd met alcohol en reinigingsproducten. Door gebruik van de juiste cosmeticaproducten, afgestemd op de huid, kun je de huid juist gezond houden. Ik wil graag weten wat werkt voor een mooie huid en wat niet.

Bestaand onderzoek

Om mensen goed te kunnen adviseren vind ik het belangrijk om te weten wat er bekend is over de huid en de huidproblemen. Is er al eens onafhankelijk onderzoek gedaan (niet gesponsord door de industrie) en wat is daar uitgekomen? Op Skinwiser.nl kun je in een voor ieder begrijpelijke taal lezen wat er bekend is in de literatuur. Neem nu het gebruik van cleansers. Is een cleanser die je afspoelt met water, nu beter dan die je niet afspoelt met water? Wat doet een olie? We zoeken dat wetenschappelijk uit, dus we kijken op de huid. Wat gebeurt er met de bacteriën? Wat gebeurt er met huid en de huidbarièrre? En met het vochtverlies?

Nieuw onderzoek

Skinwiser zelf doet ook onderzoek naar de huid, onder andere in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam en Wageningen University. Matthijs Boog: “In het onderzoek naar nieuwe huidverzorgingsproducten beginnen we kleinschalig om te kijken of er aanwijzingen zijn of iets werkt.

Projecten zijn onder andere: het effect van probiotica op de huid, bescherming van de huid tegen de zon tijdens het sporten, cosmetische ingrediënten als alternatief voor antibiotica bij huidaandoeningen als acne en de houdbaarheid van cosmetica. Het streven is dat het onderzoek dat we doen gepubliceerd wordt in peer reviewed tijdschriften”.

Jetske Ultee vult aan:” We zijn nu bezig met een onderzoek of er wel voldoende bescherming is tegen de zon op scholen. Zijn er wel voldoende schaduwplekken? Het onderzoek naar probiotica op de huid is echt helemaal nieuw, daar kunnen we echt niet meteen een product voor maken.”

Wordt er door dermatologen dan geen onderzoek verricht naar de verzorging voor de huid?

“Binnen de dermatologie is er van nature een enorme aversie tegen de cosmetische industrie. Helaas hebben veel dermatologen oogkleppen op en denken dat het allemaal toch niet werkt of dat het grote onzin is. Ik ben zelf arts en getrouwd met een specialist, dus ik denk dat ik gerust mag zeggen dat veel specialisten geneigd zijn om te denken dat wat ze weten ook waar is. En om ze anders te laten gaan denken of voor nieuwe dingen open te staan moet er heel wat gebeuren.

Daarnaast heeft de dermatoloog vaak geen zin om zich er in te verdiepen. Het kost allemaal te veel tijd en hij wordt er zelf niet beter van. Maar het feit is dat de gemiddelde vrouw 9-12 cosmetische producten gebruikt per dag, de man misschien wat minder, en die komen toch ook allemaal bij de dermatoloog. Dit is gewoon de realiteit waarmee ze te maken hebben. De dermatoloog zal zich hier toch een mening over moeten gaan vormen.

Waar ik me ook aan erger is dat er voor huidaandoeningen zo snel antibiotica voorgeschreven worden en een groot probleem is dat bacteriën steeds resistenter worden. Wij vinden dat dit minder moet worden.”

Wat is volgens jou de rol van de schoonheidsspecialist?

“De schoonheidsspecialist is heel laagdrempelig. Mensen die huidproblemen hebben gaan gemakkelijk naar de schoonheidsspecialist en ze vinden het lastig om naar een arts toe te gaan. Dat merk je ook bij acne, een heel laag percentage gaat naar de arts.

Ik vind dat schoonheidsspecialisten een goed advies zouden moeten kunnen geven. Dat vind ik zelfs nog belangrijker dan het geven van een behandeling of de verkoop van producten. Ze moeten de huid goed kunnen analyseren en de consument kunnen adviseren over de verzorging van hun huid. Wat moet je wel doen, wat moet je niet doen? Dat kan mensen al zo veel helpen! Met een goed advies kun je ook een goede boterham verdienen, want de klant zal bij te terugkomen omdat je hem/haar echt geholpen hebt.

Ik merk ook dat schoonheidsspecialisten heel erg enthousiast zijn en dit graag willen doen, maar soms is er gewoon te weinig kennis of niet de juiste kennis. Het vakgebied cosmetische dermatologie wordt nergens gegeven. Niet aan de schoonheidsspecialist, niet aan de huidtherapeut, maar ook niet aan de dermatoloog.

Daarnaast is de variatie in het kennisniveau van schoonheidsspecialisten groot. De ene is heel goed opgeleid, maar er zijn er ook die weinig hebben gedaan om zich echt in de huid te verdiepen. Schoonheidsbehandelingen kunnen helpen om de huid te verbeteren. De klant kan ontspannen en zich goed voelen en dat werkt positief door op de huid. Maar als je advies gaat geven over huidverbetering en apparatuur of hoge concentraties werkstoffen in gaat zetten dan moet je goed weten waar je me bezig bent. Helaas zie ik nog te vaak het werk van slechte schoonheidsspecialisten.

Ook met peelings en microdermabrasiebehandelingen moet je voorzichtig zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat de huid van mensen die heel veel microdermabrasiebehandelingen ondergingen sneller veroudert. Als je die huid continu prikkelt dan krijg je een chronisch ontstekingsproces en dat kan er voor zorgen dat collageen sneller afbreekt. Daar moet je je van bewust zijn als behandelaar. Weet je zelf precies wat een microdermabrasie behandeling in de huid doet, denk je daar over na? Je ziet het misschien niet na een paar weken of maanden, maar soms pas na jaren.

Je merkt dat de cosmetische industrie in de schoonheidsbranche toch nog heel veel invloed heeft. Zij leiden de schoonheidsspecialisten op en de verkoop van producten en behandelingen wordt zo veel mogelijk gestimuleerd. Maar de consument wordt bewuster. Sommige mensen vragen zich af of die crème in dat gouden potje dat jij verkoopt wel goed genoeg werkt. Om die vragen van je klanten te kunnen beantwoorden moet je zelf ook kritisch zijn. Durf kritische vragen te stellen aan je leveranciers. Geloof niet zomaar in mooie marketingnamen van producten maar bekijk de ingrediëntenlijst. Stel vragen totdat je een bevredigend antwoord krijgt. Je kunt ook geld verdienen met een goed advies. Analyseer de huid, want de huid is nooit het zelfde. Zorg dat je voldoende kennis hebt om producten en behandelingen te adviseren, want dat is je belangrijkste taak. Advies geven is best ingewikkeld, probeer daarom – zoals wij ook met Skinwiser proberen – de feiten van de fabels scheiden.

Gerelateerde berichten