Is jouw personeel wel rendabel?
Heerlijk zo’n rechterhand! Ze neemt je werk uit handen, vangt je klanten op en ze kan de klusjes doen waar je zelf niet aan toe komt. Je hoeft de zaak niet te sluiten bij uitstapjes of vakanties en jullie kunnen elkaar opvangen tijdens ziekte. Maar vraag je je wel eens af of alles wel loopt op de manier zoals jij het graag zou willen? Weet je wat er in de cabine gebeurt? En hoe gaat het als je zelf niet in de salon aanwezig bent? Heeft jouw personeel net zoveel hart voor de zaak als jijzelf? Als je dit allemaal positief kunt beantwoorden is dat natuurlijk fijn. Maar heb je eigenlijk wel goed in beeld wat iemand voor je oplevert? En is dat wel in verhouding met de kosten?
Registreer wat je personeel doet
Je kunt een bepaalde periode, liefst minimaal een kwartaal, bijhouden welke klanten door jouw personeel zijn behandeld, of die klant een vervolg afspraak heeft gemaakt en of er producten verkocht zijn tijdens of na de behandeling. Maak op basis van deze gegevens een overzicht van de omzet per dag van het personeel en de door haar of hem gemaakte uren. Op deze manier krijg je een reeël beeld van de kosten en baten. Deze gegevens kun ook gebruiken in een functioneringsgesprek.
Bij veel salons is het uurtarief van de ondernemer nog veel te laag, hoe verandert dit als je personeel aanneemt? Is de agenda nog wel genoeg gevuld? En wegen de kosten van personeel wel voldoende op als zij jouw vrije dagen moeten gaan invullen of als jij besloten hebt om zelf minder dagen te gaan werken. Heb je hulp of advies nodig, schakel dan professionals in. Raadpleeg je boekhouder en/of neem contact op met www.desalonadviseur.nl!