Heb jij inzichtelijk waarom klanten voor jouw salon of studio kiezen? Als je het al weet, kan het nog best lastig zijn om dat onder woorden te brengen. Weet jij je te onderscheiden van al die andere beauty professionals in je omgeving? Kreten zoals ‘klantvriendelijk’ en ‘deskundig’ zijn daarbij niet meer voldoende. Het gaat om die ene zin, die perfect omschrijft wat je doet. Die treffende omschrijving die je tevreden klanten verder verspreiden via mond-tot-mondreclame.

Opvallen in de grote zee

Wil je tot die ene treffende omschrijving komen, dan is het belangrijk om een scherp beeld te hebben van wie je (potentiële) klanten zijn. Hoe beter jij jouw doelgroep kunt beschrijven, hoe gemakkelijker je gevonden wordt. Of zoals in veel marketingtrainingen voorbij komt: ‘Wees een grote vis in een kleine vijver in plaats van een kleine vis in de grote zee. Kleine vissen in een grote zee worden vaak voer’. Dit betekent overigens niet dat je concurrentie dient te mijden of een nieuwe dienst of product hoeft te bedenken; je kunt namelijk ook kiezen voor een andere profilering dan je concurrentie en daarmee opvallen in die grote zee.

Niet wat, maar waarom

Als jij goed uit kunt leggen waarom je iets doet en waar je voor staat, dan weten de klanten je ook te vinden. Gedrag wordt namelijk in belangrijke mate bepaald door het ‘waarom’. Het blijkt dat mensen niet kopen wat je doet; ze kopen waarom je het doet. Die ‘waarom’ onder woorden brengen is heel lastig. En nee, het draait niet om geld verdienen. Geld verdienen is een logisch gevolg, een resultaat. Het waarom draait om het verschil dat je als ondernemer wilt maken. Waar geloof jij in, dat is waar het om gaat. Het is de reden dat je bedrijf bestaat. Vul het waarom aan met de beschrijving hoe je dit doet. Bedenk waarom jouw bedrijf uniek is en waarmee jij je onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. De gouden cirkel is compleet als je daar de ‘wat’ – oftewel je producten en diensten – aan toe kunt voegen. Laat je maar eens inspireren door de filmpjes van Simon Sinek op YouTube

Kracht van aanbeveling

Die heldere boodschap is daarnaast de sleutel tot succes als het gaat om de kracht van aanbeveling. We mogen inmiddels ontzettend veel marketingtools in handen hebben, mond-tot-mondreclame is nog steeds één van de krachtigste verspreiders van je boodschap. Wist je dat 58 procent van de mensen advertenties in kranten, tijdschriften, op tv et cetera vertrouwt? Dit percentage zit in een dalende lijn. Kijk je naar het vertrouwenspercentage bij aanbevelingen van vrienden en familie, dan is dat maar liefst 84 procent. Producten met reviews en testimonials worden vier keer meer verkocht dan producten zonder. Dat enthousiasme wordt tegenwoordig niet alleen tijdens ontmoetingen gedeeld, maar ook online. Dan wil je dus dat die promotor goed onder woorden kan brengen waarom anderen zouden moeten kiezen voor jouw bedrijf.

Nieuwe klanten kiezen voor jou

Komen er nieuwe klanten in je salon, vergeet dan niet te informeren hoe ze je hebben gevonden. Wie weet is dat namelijk wel gekomen door een tevreden klant, die enthousiast over je heeft verteld. Vergeet niet die persoon te bedanken tijdens zijn of haar volgende bezoek. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het wel zes tot tien keer zoveel tijd kost om een nieuwe klant te werven dan een bestaande klant te behouden. Juist die bestaande klant maakt het op deze manier voor jou gemakkelijk om aan nieuwe klanten te komen. Een duidelijke profilering is dus goud waard. Dat je deskundig en klantvriendelijk bent, hoef je niet uit te spreken. Dat merkt de klant vanzelf als hij of zij in jouw salon is. 

Dit artikel is geschreven door Birgitta van der Linden.

Gerelateerde berichten