Jouw salon in de schijnwerpers
Niet een handvol, maar een land vol schoonheidssalons. In 2013 stonden er bij de Kamer van Koophandel 22.541 ondernemers in de schoonheidsbranche ingeschreven. De consument heeft dus een ruime keuze aan schoonheidssalons. Maar hoe zorg je ervoor dat de consument bij jou binnen stapt?
Naar mijn mening zijn de volgende punten van groot belang: aanbod, professionaliteit en onderscheid. Het aanbod in je salon is essentieel om klanten binnen te krijgen. Tegenwoordig wil de consument niet alleen de huid goed onderhouden/verzorgen, maar ook verbeteren. Vijf indicaties die je naar mijn mening in deze tijd moet kunnen behandelen zijn: acné, pigment, littekens, couperose/dunne huid en rimpels (huidveroudering). Daarnaast kun je een specialisatie behalen, bijvoorbeeld een acnéspecialisatie. Hierdoor is het mogelijk (bij aanvraag van een AGB code) dat de klant de acnébehandeling vergoed krijgt van de zorgverzekeraar.
Vervolgens vind ik professionaliteit binnen de cosmeticabranche erg belangrijk: wees op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, lees boeken, bezoek beurzen, volg trends en trainingen. Vanuit de branche wordt de Dag van de Beautyprofessional georganiseerd. Tijdens deze dag geven verschillende sprekers informatie over zaken als marketing, klanttevredenheid, personal branding, social media en nog veel meer onderwerpen komen aan bod. Ik zeg altijd maar zo, verworven kennis kan niemand meer van je afnemen.
Als derde punt, maar zeker niet de minste: onderscheid jezelf. Wees anders dan de rest. Doe mee aan verkiezingen, zoals de Beauty Award die jaarlijks georganiseerd wordt door Kosmetiek en de BTP. Tijdens het proces krijg je een spiegel voor, waardoor je kritisch leert kijken naar jezelf. Ongeacht of je genomineerd wordt of niet, je zult er altijd van leren. Stel dat je een award in de wacht sleept levert het je enorm veel publiciteit en nieuwe klanten op.
Je kunt je salon ook onderscheiden door naast de behandelingen en producten die je aanbied, de klant een beleving te geven. Masseer de klant voordat je een behandeling geeft, zodat de klant lekker ontspannen is, verzorg een uitgebreide huidanalyse of spray in de cabine een heerlijke geur. De juiste geur versterkt namelijk de merkbeleving en kan je klant verleiden tot aankopen. Creëer een totaalpakket, bundel krachten samen met een kapsalon en/of nagelstyliste, zodat als de klant de salon uitloopt, alweer uitkijkt naar de volgende afspraak. Want daar doen we het uiteindelijk allemaal voor!
Groet,
Iwona Hettinga, Directeur Neoderma Hettinga Benelux