Leerzame klantmiddag met tips en tricks voor schoonheidsspecialisten
Afgelopen week, op dinsdag 9 juni 2015 vierde Haparko Cosmetics haar jubileum met 25 jaar het merk Malu Wilz in Nederland. Ongeveer 150 beautyprofessionals waren aanwezig bij de viering van dit cosmeticamerk in Hendrik Ido Ambacht. Beautyspot.nl mocht erbij zijn en doet verslag.
Malu Wilz 25 jaar in Nederland
De dag begon met ontvangst van iedereen, door uiteraard Hester van Hattem en Cor van der Lee van Haparko Cosmetics, het bedrijf dat al 25 jaar zorgt voor de import van Malu Wilz en organisator van deze dag. In een eerste video vertoonden zij hun trouwe klanten wat zij de afgelopen jaren allemaal hebben meegemaakt, hoe ze gegroeid zijn en ontwikkeld hebben. Wat ooit begon met een handgeschreven factuur is nu een volledig geautomatiseerd bedrijf waarbij bestellingen online gedaan kunnen worden en snel en geautomatiseerd verstuurd worden naar professionals.
Daarna was het woord aan Mevrouw Steinberger, Managing Director van Malu Wilz in Duitsland, en kon het publiek haar vragen stellen over nieuwe ontwikkelingen. Zo kon zij vertellen dat er in 2016 een nieuwe lijn voor body/wellness op de planken staat en dat ze bezig zijn met een uitgebreidere sun protection lijn. Wel geeft ze aan, dat zij als fabrikant ook duidelijke keuzes moeten maken en focus bepalen op bepaalde producten, waardoor zij bijvoorbeeld juist niet kiezen voor een kinderlijn.
Valkuilen voor ondernemen als schoonheidsspecialist
De volgende spreker was Helga van Maren, zelf schoonheidsspecialist met 8 medewerkers en daarnaast coach. Ze nam ons mee in haar eigen ontwikkelingen en valkuilen, in hoop het publiek te helpen in ondernemersvaardigheden. Volgens Helga moet je beginnen bij het duidelijk bepalen van je doelgroep. Hoe doe je dat?
Bepaal hiervoor eerst:
- Waar liggen je sterke punten? Wat vind je zelf leuk? Wat dat wat je leuk vindt, ben je meestal ook goed in.
- Wat zijn je zwakke punten? Heb je bijvoorbeeld minder ondernemersvaardigheden die je moet uitbesteden?
- Waar liggen voor jou de kansen in je omgeving? Kijk naar de concurrenten om je heen en hoe kan jij je daarvan onderscheiden?
- Wat wil je verdienen? Hoeveel wil je gaan investeren in je bedrijf? Richt je je daarom op het wat hogere segment of is dat misschien niet nodig?
Daarnaast geeft zij de volgende tips:
- Probeer je producten niet te ‘verkopen’ maar zorg er altijd voor dat je je klant adviseert. Dit is een anderen insteek; je wilt jouw klant alleen maar helpen door ervoor te zorgen dat het effect van de behandeling die ze net bij jou heeft gedaan, verlengd wordt.
- Doe een analyse van je klantenbestand. Wie van je klanten neemt welke behandelingen bij jou af? Zijn dit wel de behandelingen die je het leukste vindt om te doen en/of waar je goed in bent? En zijn dit ook wel de behandelingen die genoeg verdiensten opleveren?
- Bedenk ook goed wat er allemaal komt kijken bij het aannemen van medewerkers. Besef goed dat je omzet stevig omhoog moet gaan om de kosten van personeel te kunnen dekken. En houd ook rekening met vertrek van een medewerker, ziekte of zwangerschap.
Kortom: Maak keuzes, onderscheid jezelf, bied wat bij jou past en bepaal je eigen toekomst!
Communiceren met gevoel
In de volgende sessie komen er een paar bijzondere gasten op het podium, namelijk vier verschillende buizerds van Rebird, een organisatie dat met roofvogels mensen traint in bewustwording en leiding geven. Deze roofvogels reageren namelijk op iemands energie. Hoe oprechter je bent en hoe meer je in contact staat met je eigen lichaam en gevoel, des te meer ruimte je aan iemand anders geeft met jouw energie. De vogels pikken dat op en reageren vervolgens op jou.
Wat kun je leren van een roofvogel? Meer dan je denkt. Roofvogels zijn strategische jagers die zijn ingesteld op optimale efficiëntie. Daarbij zijn ze zeer sensitief. Omdat roofvogels bovendien geen rol spelen en geen verborgen agenda’s hebben, zijn hun reacties, ook op mensen, puur natuurlijk, transparant en authentiek. Als mens communiceer je vaak en veel. Ook zonder dat je het weet. Naast je bewust gekozen woorden en lichaamstaal is er ook nog zoiets als uitstraling. Van die uitstraling en energie – die door je omgeving wordt waargenomen via gevoel oftewel intuïtie – ben je je meestal niet bewust. Dit komt doordat we ons concentreren op ratio. Zonder dat je er erg in hebt, zit er ook altijd gevoel in je communicatie. Het resultaat is een optimale vorm van communiceren.
Vrijwillige proefkonijnen uit de zaal mochten één voor één langs alle vier de buizerds langslopen. De ene mevrouw mag eigenlijk meteen heel dicht bij de eerste vogels komen zitten, terwijl de volgende persoon genegeerd wordt. Omdat de vogels, bij wijze van uitzondering eigenlijk bijna iedereen wel toelaten, konden we op deze dag concluderen dat schoonheidsspecialisten bijna allemaal dienstbaar (kunnen) zijn en ruimte kunnen geven aan de andere persoon. Dat is ook maar goed ook in dit vak!
Make-up van de toekomst
Na de pauze en een heerlijke lunch werden we verrast door een futuristisch filmpje over ‘make-up van de toekomst’. Chef-Visagist Patrick Maldinger gaf ons handige tips en tricks voor het aanbrengen van make-up:
- De smokey eyes kan eigenlijk bij iedereen, jong en oud.
- Als een klant vraagt; “Welke kleur past bij mij?” Dan zou eigenlijk het antwoord “Elke” moeten zijn. Want als make-up artist kunnen wij leren hoe je elke kleur passend kan maken bij ieder gezicht.
- De concealer pas je eigenlijk alleen toe binnen de grote driehoek van het gezicht (van net boven de wenkbrauwen, langs de buitenkant van de ogen, naar beneden tot aan de kin).
- Een blush en oogschaduw nooit smeren, maar deppend aanbrengen op de huid. De rouge ook altijd naar boven bewegen.
- Een eyeliner onder het oog, maakt het oog alleen kleiner als je verder geen make-up aanbrengt. Gebruik je er wel oogschaduw omheen dan maakt het de ogen niet kleiner, maar juist groter.
- Kijk altijd goed of je klant die highlighter onder de wenkbrauw wel echt nodig heeft. Lichter haalt namelijk naar voren, en dat is niet bij iedereen wenselijk.
- Het gebruik van steentjes blijft een hot trend.
Verkoop jij wel goed genoeg?
Na Patrick is het woord aan Han Leenhouts, dagvoorzitter van de hele dag. Aan de hand van drie hilarische filmpjes zet hij iedereen aan het denken over verkoop van producten in je salon. Denk er ook eens bij na, dat als je vandaag begint met al je klanten een product te adviseren en 50% gaat daar op in, wat levert je dat dan op? En bereken dat eens voor een maand of een heel jaar? Best interessant om hier eens goed naar te kijken?! Adviseer jij je klant wel genoeg? Of ben jij misschien soms iets te opdringerig?
Belangrijk is om je te bedenken dat je drie momenten hebt om een product aan te bieden of te adviseren, namelijk: bij het maken van de afspraak (“Heb je misschien bepaalde wensen waar we rekening mee kunnen houden?”), tijdens de behandeling (“Zou je het fijn vinden om eens keer een dagcrème te proberen, zodat je het effect van deze behandeling thuis kunt versterken?”) en na de behandeling (“Dit is de dagcrème waar ik je net over vertelde….” En geef bijvoorbeeld een sample mee van dezelfde lijn voor het lichaam). Probeer open vragen te stellen. Dus niet: “Kom je over 4 weken weer?” waarop het antwoord “ja “ of “nee” is, liever: “Wat vind/vond je van deze behandeling?” en “Voor wanneer zou je eventueel een nieuwe afspraak willen maken?”.
Na deze leerzame sessie moesten wij helaas het laatste gedeelte van de dag missen. Maar volgens mij zijn klanten erg geïnspireerd en hebben ze kunnen genieten van een mooi jubileumfeest. Een leuke manier om trouwe klanten te bedanken.
Dit artikel is geschreven door Sophie Spanjer