Draai het eens om. Van wie of van welk bedrijf ben jij fan? Is het die restauranteigenaar die altijd precies weet wat jij met je gezin lekker vindt? Of die boetiek-eigenaresse die jouw stijl zo goed kent dat ze je een berichtje stuurt wanneer ze een top item voor je binnen heeft?

Wat deze ondernemers gemeen hebben, is dat ze jou speciaal laten voelen. Ze letten op de details en spelen in op jouw persoonlijke voorkeuren. Hoe kun jij dit vertalen naar jouw salon? En waarom is het belangrijk?

Als jij fan bent van een ondernemer, geef je waarschijnlijk een royale fooi, raad je anderen aan om erheen te gaan en gun je hem of haar succes. Zo werkt het ook met jouw klanten. Als zij zich verheugen op hun bezoek, in de watten worden gelegd en genieten van een persoonlijke touch, worden ze jouw grootste fan. Fans die over jouw salon praten, mensen naar jou toesturen en als wandelende advertenties fungeren. Dit is onbetaalbare promotie waar geen campagne tegenop kan.

Maar hoe maak je nou een fan van jouw klant? Wat maakt jou anders? Hier zijn enkele praktische voorbeelden:

1. Persoonlijke aandacht
Ja, we weten het: je legt elke klant in de watten, zo heb jij het geleerd. Maar geef je écht persoonlijke aandacht? Heb je onthouden dat ze de muziek van de vorige behandeling ontspannend vond? Zet die dan weer op en vertel het haar. Is de behandelruimte geparfumeerd met haar favoriete geur? Die kleine details maken het verschil.

2. Follow-up
Heeft jouw klant voor het eerst een peeling ondergaan of is ze begonnen met skincare uit jouw assortiment? Stuur haar een berichtje om te vragen hoe het gaat. “Hoe voelt je huid vandaag na de peeling?” Een telefoontje kan ook, maar een berichtje voelt minder opdringerig en kan ze beantwoorden wanneer het uitkomt.

3. Investeer in jezelf
Zorg dat je de beste bent in jouw vakgebied. Investeer in trainingen, communicatie en leer van anderen. Plan eens een behandeling bij een collega die je bewondert en kijk wat jij van hun methodes kunt meenemen naar jouw salon.

4. Wees echt
Het kan gemaakt voelen om met het doel ‘ik wil een fan maken’ te werken. Maar als je acties oprecht zijn, voelt het altijd goed. Niet iedereen hoeft jouw fan te worden; kies klanten die bij jou passen en met wie je een waardevolle band kunt opbouwen.

5. Geef eens wat weg
Korting om klanten te werven? Geen aanrader. Het geeft een verkeerd signaal en de marges in onze branche zijn vaak al krap. Maar die klant die jou alles gunt, nieuwe mensen naar je toebrengt en over jouw salon praat? Verras haar met een onverwacht cadeau. Bijvoorbeeld: “Jij bent zo’n fijne en lieve bezoeker van mijn salon. Je stuurt zoveel nieuwe klanten mijn kant op en gunt mij alles en ik ben daar zo blij mee. Vandaag is jouw behandeling een cadeau, uit dankbaarheid voor jouw vertrouwen en enthousiasme.”

Wat denk je dat meer oplevert? Een betaalde advertentie in de krant of online of deze dame die oprecht voelt dat jullie fan van elkaar zijn? Fans zijn loyaal en brengen waarde op een manier waar geen marketingbudget aan kan tippen. Dus kijk naar je huidige klanten, ontdek hoe jij ze kunt laten stralen én hoe je ze in fans kunt veranderen. Want een fan maakt jouw werk niet alleen leuker, maar ook succesvoller!


Beauty Sidekicks op Beauty Trade Special!
Tijdens dé beurs van het jaar, de Beauty Trade Special is Beauty Sidekicks aanwezig om diverse presentaties en workshops te geven en al jouw vragen te beantwoorden. Een van de workshops gaat over dit onderwerp: Let’s create fans! Maak een fan van jouw klant! Zorg dat je erbij bent en ontdek hoe jij van jouw klanten fans maaktLet op! Er zijn maar een beperkt aantal plaatsen dus reserveer op tijd jouw plek in de beursapp.

Wil jij direct aan de slag en kun je wel wat hulp gebruiken? Wij helpen je graag! Plan een vrijblijvend gesprek met ons in via deze link: https://calendly.com/bs-agenda/30min

Gerelateerde berichten