Trouwe klanten moet je koesteren. Het zijn namelijk de klanten die tevreden en positief zijn over jouw salon en dat ook naar buiten communiceren. Als je deze trouwe klant vraagt naar haar mening, in het zonnetje zet of beloont, voelt ze zich gewaardeerd. Maar wist je dat je deze bestaande klanten nog meer aan je kunt binden door het koopgedrag te belonen? Bovendien betekent dat meer omzet voor jouw salon! 

In onze huidige marktsituatie is het belang van klantenbinding uitdagender dan ooit. Loyaliteitsprogramma’s kunnen daarbij een belangrijke tool zijn. Zij zijn er immers op gericht klanten te binden door het koopgedrag te belonen. Bovendien zorgen dergelijke programma’s voor klantloyaliteit en geven ze meer inzicht in het kooppatroon van jouw klanten. Maar welk loyaliteitsprogramma moet je inzetten? En hoe weet je of zo’n programma succesvol is?

Wat zijn loyaliteitsprogramma’s?

Een bekend voorbeeld van een goed werkend loyaliteitsprogramma is de Bonuskaart van Albert Heijn, wie heeft hem niet? Met regelmaat krijg je persoonlijke aanbiedingen die helemaal aansluiten bij jouw bestedingspatroon. Niet alleen grote bedrijven, maar ook salons kunnen, naast een verhoging van de omzet, hier veel uit halen. Maar hoe kun je een loyaliteitsprogramma nu het beste omschrijven? In één zin: het op gestructureerde wijze en voor langere periode actief bezig zijn met het vergroten van de loyaliteit van jouw bestaande klanten. 

Loyaliteitsprogramma’s zijn er in vele soorten en maten. Zo zijn er kortlopende programma’s zoals tijdelijke zegelspaaracties voor producten (supermarkten, tankstations, Makro). Verder zijn er programma’s die doorlopend zijn, zoals bijvoorbeeld de Bonuskaart of het Air Miles-programma. Bij veel bedrijven zie je – jammer genoeg – dat zij zich vooral richten op het binnenhalen van nieuwe klanten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van aanbiedingen, advertenties en vooral extra service. Vaak worden de bestaande klanten vergeten, een gemiste kans!  

Vormen van beloning

Douwe Egberts (sinds 1753) is het meest bekende koffiemerk in Nederland met een naamsbekendheid van maar liefst 99 procent. De DE-punten die mensen al jaren uit de verpakkingen knippen, vormen de basis voor het oudste spaarprogramma van Nederland. Deze spaaractie is zelfs zo populair dat via social media en Marktplaats heuse ruilacties worden opgezet. Het spaarprogramma is altijd al een belangrijk middel geweest voor een klantenbeheersysteem en geeft goed inzicht en kennis over je doelgroep. Vandaag de dag kennen we nog steeds veel spaarsystemen, maar de loyaliteitsprogramma’s anno 2015 gaan veel verder. Eigenlijk gaat het niet eens primair om het product of de dienst, maar wat je iemand nog méér kunt bieden. Alleen op deze manier ziet jouw klant perspectief in een langdurige relatie en zal zij zich loyaal opstellen. Zonder dat je er soms bij stil staat komen loyaliteitsprogramma’s in veel varianten voor. Zoals al eerder gezegd in spaarprogramma’s, maar ook in kortingcodes, speciale dagen voor vaste klanten of shoptegoeden door middel van een pas. Deze komen zowel in de fysieke wereld als online voor.

Dit artikel is geschreven door Maddy Weide.

Deel 2 van dit artikel met concrete tips om zelf een loyaliteitsprogramma op te bouwen lees je hier.

Gerelateerde berichten