Hey, aangenaam kennis te maken! Mijn naam is Corné en ik ben de oprichter van Netbeauty, een online marketingbureau voor de uiterlijke verzorgingsbranche. Met ingang van vandaag mag ik elke maand een (online) marketingartikel schrijven voor Beautyspot. Gaaf!

Voordat we samen de wondere wereld van marketing induiken, lijkt het me goed om allereerst eens wat meer over mezelf te vertellen en je ook uit te leggen hoe een marketeer zoals ik, uit alle branches, nou specifiek in de beautybranche is terechtgekomen.

De korte versie? Met een omweg.

Burn-out
Al op jonge leeftijd had ik het idee dat veel werken belangrijk was om iets van het leven te maken. Zo stopte ik vanaf mijn dertiende al meer tijd en energie in mijn bijbaantjes dan in de HAVO. Op mijn zeventiende werkte ik zelfs zoveel dat ik thuis kwam te zitten met een zware burn-out. Niet leuk. Toch had die burn-out ook een positieve kant: Op mijn zeventiende besloot ik om voortaan alleen nog maar dingen te doen die ik zelf echt leuk vond. Dus nooit meer werken om het werken.

Kledinglijn
Zo begon ik vanuit mijn slaapkamer T-shirts te ontwerpen en te verkopen. Binnen een week had ik 8.000 volgers op Hyves, vanuit mijn webshop verkocht ik T-shirts door heel Nederland en op verschillende plekken in het land lagen mijn shirts zelfs in de schappen. Top! Maar hoe groter het werd, hoe meer erbij kwam kijken. Dus besloot ik ermee te stoppen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

(Web)design
Vervolgens ging ik websites bouwen met Google advertenties erop. Als je rond 2009 Googlede op “Welke week is het” dan is de kans groot dat je op een van mijn websites terechtkwam. Maandelijks trokken mijn websites tienduizenden bezoekers. Toch vond ik de grafische kant eigenlijk leuker, dus ging ik als freelance ontwerper aan de slag. Hier kwam ik voor het eerst met salons in aanraking. Ik had drie klanten met een salon en het viel me direct op dat ze zoveel overeenkomsten hadden.

Ni hao!
Na een paar jaar freelancen, besloot ik om bij een wat groter internetbureau te gaan werken om te kijken hoe zij dingen aanpakten. Dit was leerzaam, maar ik deed toch het liefst mijn eigen ding. Dus ben ik in China Chinees gaan studeren. De HAVO heb ik nooit afgemaakt, maar ondertussen heb ik wel een erevermelding aan de Beijing Jiaotong Universiteit op zak. Je weet maar nooit wanneer het van pas komt, hè.

Netbeauty
Na China ben ik in Ecuador gaan wonen, waar mijn vriendin (die ik in China heb leren kennen) vandaan komt. En in Ecuador ben ik op 30 november 2015 met Netbeauty begonnen. Al snel groeide Netbeauty zo hard dat ik na een halfjaar besloot om een kantoor te openen in Nederland, zodat ik hier met meer mensen kon gaan werken. En zo geschiedde.

Zes-en-een-halfjaar, meer dan duizend klanten, twee kantoren, vaste columns in de vijf grootste vakbladen en een maandelijks bereik van tienduizenden personen verder… en hier zijn we dan, nu mag ik mijn marketingkennis ook met jullie delen op Beautyspot.

Suggesties voor specifieke onderwerpen? Stuur me dan gerust een bericht!

Corné Ter Maten is salonmarketeer en de oprichter van Netbeauty, een online marketingbureau voor de beautybranche. Of je nu toe bent aan een geoptimaliseerde website of een goed converterende socialmedia-campagne: Netbeauty is helemaal thuis in de branche en heeft al meer dan 1.000 salons, van award winnende instituten tot kleine zelfstandigen, met succes geholpen om online beter zichtbaar te worden en meer klanten aan te trekken. Meer weten? Bezoek www.netbeauty.nl.

 

 

 

Gerelateerde berichten