Manage je socials
Je herkent het vast wel: je moet ‘iets’ doen met social media, maar vaak gebeurt het random en monitor je niet goed of onvoldoende wat het oplevert. Zonde, want daarmee laat je mooie kansen liggen! Je kunt het natuurlijk uitbesteden, maar met deze praktische tips in combinatie met een contentkalender kun je het ook gemakkelijk zelf. Maak je klaar voor een ijzersterk social media-plan!
Bepaal je doelstellingen
Meten = weten en dat geldt ook voor de berichten die je plaatst op social media. Maar daarvoor moet je wel eerst je doelstellingen bepalen. Door je doelstellingen helder te hebben, geef je als bijna vanzelfsprekend richting aan je online communicatie. Op welke doelgroep wil je je richten? Wil je nieuwe klanten bereiken of wil je juist jouw trouwe volgers goede content bieden? Een volgende stap is om te kijken hoe jouw doelgroep reageert op jouw content. Krijg je veel likes, worden jouw berichten gedeeld en nog veel mooier… krijg je commentaar, ofwel interactie met je doelgroep? Door dit te meten kun je zien hoe waardevol jouw berichten zijn en kun je goed sturen en daar waar nodig jouw social media content aanscherpen. Natuurlijk wil je ook dat de doelgroep overgaat tot actie… denk dan bijvoorbeeld dat ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief, de website bezoeken of aankopen doen in jouw webshop.
Welke content ga je plaatsen?
Je wilt waardevolle, maar vooral ook unieke content plaatsen en daarom is het belangrijk niet teveel van hetzelfde te plaatsen en vooral niet kopiëren! Laat de content ook aansluiten bij de visie van je bedrijf, zodat je authenticiteit uitstraalt. Daarmee kom je geloofwaardig over en verras je je volgers, waardoor ze (regelmatig) terug zullen komen en je interactie uitlokt. Kies voor je posts een uitgebalanceerde mix van vakinhoudelijke berichten waarin je bijvoorbeeld je kennis deelt, afgewisseld met relevante informatie voor jouw doelgroep, zoals bijvoorbeeld bepaalde acties, aangepaste openingstijden of nieuwe producten. Daarnaast kun je inspelen op de verschillende seizoenen, met thema’s werken of af en toe afwisselen met een luchtige quote.
Meet je resultaten!
Of je nu alleen mooie content plaatst of een extra budget vrij maakt om je content te promoten via advertenties, meet de resultaten. Je plant hiervoor het beste een vast tijdstip en/of dag in de week of maandelijks. Op deze manier kun je zien of je je doelen haalt en of je desgewenst moet bijschaven. Er zijn verschillende manieren om te meten: zo kun je kijken naar het bereik van je bericht, zoals het aantal bezoekers. Een andere manier is om bij te houden hoe vaak url’s in jouw media posts zijn aangeklikt of hoe vaak jouw berichten zijn gedeeld. En natuurlijk niet te vergeten hoeveel volgers je erbij hebt gekregen in een bepaalde periode. Ook kun je kijken op welke tijdstippen jouw berichten het meeste of het snelst worden gelezen, voor de een werkt dat het best in de ochtend, bij andere in de middag of zelfs avond. Voor een succesvol social media-plan zijn de belangrijkste pijlers: leren, meten en optimaliseren. Succes!