Marketingkalender: wanneer plan je jouw activiteiten?
In de zomer is het tijd om even te evalueren. Hoe staat het met je marketingkalender voor het nieuwe seizoen? Loop jij ook vaak tegen het probleem op dat je niet weet wat voor berichten je op welk social-mediakanaal moet plaatsen en wanneer? En hoe je een goede verdeling maakt van activiteiten die je wilt organiseren?
Een marketingkalender kan dan uitkomst bieden! Met een dergelijke kalender breng je niet alleen je marketing activiteiten in kaart, maar kun je ook inspelen op actuele situaties. Hiermee kun je beter je tijd inschatten en verdelen en sta je niet voor onaangename verrassingen!
Werk met thema’s
Met een marketingkalender kun je zoveel meer dan alleen je marketingactiviteiten en social media-uitingen inplannen. Door het inplannen van feestdagen, vakanties en bijzondere dagen zoals Moederdag, nationale Huidkankerdag of Secretaressedag kun je inspelen op de verschillende thema’s en daar een speciale actie aan hangen. De kans is dan groter dat je de aandacht trekt van een bredere doelgroep. Ook kun je aan de hand van thema’s waardevolle informatie delen met je (potentiële) klanten.
Neem bijvoorbeeld de Wereldkankerdag op 4 februari. In de aanloop naar deze dag kun je klanten uitleggen hoe belangrijk het is om de huid zelf regelmatig te controleren en adviezen geven hoe zij hun huid goed kunnen beschermen tegen de zon. Als ze een behandeling bij je boeken, kun je in die maand ook extra zorg besteden aan een huidcheck van jouw klanten. Het hoeft natuurlijk niet altijd serieus onderwerp te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld op de Fiets naar je Werkdag een presentje of kleine korting geven aan klanten die op de fiets komen.
Social media
Bij het uitwerken van je content-marketingkalender is het verstandig om minimaal één, maar beter twee maanden vooruit te werken. Maak voor jezelf een haalbare indeling op welke dagen je content wilt posten. Zorg er in ieder geval voor dat je content gevarieerd is. Je kunt dan denken aan inspirerende posts, waarin je je kennis deelt, tips geeft of een ‘how to’ plaatst. Als tegenhanger kun je content plaatsen waarin humor centraal staat, zoals een puzzel of raadsel waarmee ze een leuk presentje kunnen winnen, een grappige video of foto of een nostalgisch plaatje. Om de nieuwsgierigheid van je klanten op te wekken kun je daarnaast een gesprek van de dag starten of ze een kijkje in je keuken gunnen. Zo zijn er tal van onderwerpen te verzinnen waarmee je je volgers kunt prikkelen.
Plan promoties in
Regelmatig worden er nieuwe producten of technieken gepresenteerd. Hieromheen kun je ook leuke initiatieven verzinnen. Bij nieuwe productlanceringen zou je een vip-middag/avond kunnen organiseren voor jouw belangrijkste klanten, waarin je uitlegt wat de producten doen en hoe je ze gebruikt. Vaak kopen je klanten deze producten direct en heb jij weer een mooie omzetboost te pakken! Heb je er ook wel eens aan gedacht om een workshop of training te geven? Wil je helemaal out the box, organiseer dan een interactieve live workshop!
Als je alle activiteiten op je marketingkalender hebt ingevuld, is het belangrijk om te kijken of er nog voldoende ‘witte vlakken’ zijn. Deze bieden je namelijk ruimte om andere belangrijke zaken te doen, zoals de administratie, het beantwoorden van e-mails of gewoon wat tijd voor jezelf!