Trouwe klanten moet je koesteren. Het zijn namelijk de klanten die tevreden en positief zijn over jouw salon of praktijk en dat ook naar buiten toe communiceren. Als je deze trouwe klant vraagt naar zijn of haar mening, in het zonnetje zet of beloont, voelt hij of zij zich gewaardeerd. Maar wist je dat je deze bestaande klanten nog meer aan je kunt binden door het koopgedrag te belonen? Bovendien betekent dat meer omzet voor jouw salon!

In onze huidige marktsituatie is het belang van klantenbinding uitdagender dan ooit. Loyaliteitsprogramma’s kunnen daarbij een belangrijke tool zijn. Zij zijn er immers op gericht klanten te binden door het koopgedrag te belonen. Bovendien zorgen dergelijke programma’s voor klantloyaliteit en geven ze meer inzicht in het kooppatroon van jouw klanten. Maar welk loyaliteitsprogramma moet je inzetten? En hoe weet je of zo’n programma succesvol is?

Wat zijn loyaliteitsprogramma’s?
Een bekend voorbeeld van een goed werkend loyaliteitsprogramma is de Bonuskaart van Albert Heijn, wie heeft hem niet? Met regelmaat krijg je persoonlijke aanbiedingen die helemaal aansluiten bij jouw bestedingspatroon. Niet alleen grote bedrijven, maar ook salons kunnen, naast een verhoging van de omzet, hier veel uit halen. Loyaliteitsprogramma’s zijn er in vele soorten en maten. Zo zijn er kortlopende programma’s zoals tijdelijke zegelspaaracties voor producten (supermarkten, tankstations). Verder zijn er programma’s die doorlopend zijn, zoals bijvoorbeeld de Bonuskaart of het Air Miles-programma. Bij veel bedrijven zie je – jammer genoeg – dat zij zich vooral richten op het binnenhalen van nieuwe klanten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van aanbiedingen, advertenties en vooral extra service. Vaak worden de bestaande klanten vergeten, een gemiste kans!

Wat is de succesfactor
Als je eenmaal het juiste instrument hebt gekozen, wil je natuurlijk ook dat het succesvol wordt. Hoe leg je het voor aan je klanten, hoe communiceer je naar buiten en welke digitale kanalen zet je in? Het belangrijkste is om je te verdiepen in jouw doelgroep en neem je klant mee in een belevingswereld. Deze ‘beleving’ is geschikt om te delen via Facebook, Instagram, of YouTube met een doorlink naar jouw website. Door regelmatig jouw salon, je team of je behandelingen in de spotlight te zetten met (belangrijk: diverse) updates op social media zorg je dat je onder de aandacht bent en dat klanten nieuwsgierig worden en blijven. Om vervolgens je klant nog een duwtje te geven om zich aan je te binden, kun je kiezen voor gerichte aanbiedingen of een klantenkaart waarbij de klant kan sparen voor korting en/of gratis behandelingen.

Maak het resultaat zichtbaar
Uit recent onderzoek is gebleken dat loyaliteitsprogramma’s niet meer uit het leven van de klant zijn weg te denken; 96 procent van de ondervraagden neemt deel aan een loyaliteitsprogramma en 80 procent heeft twee of meer klantenkaarten op zak. Belangrijk is om van jouw loyaliteitsprogramma geen stuurloos schip te maken. Wat zijn jouw doelstellingen met het programma? Meer klanten? Een hogere omzet? Een hoger bestedingsbedrag per klant? Of klanten die vaker terugkomen? Bewaak ook tussentijds de resultaten, zodat je eventueel kunt bijsturen. Ga met jouw programma verder dan alleen maar korting, wees onderscheidend! De kracht zit in de combinatie: extra service of het bieden van unieke of exclusieve aanbiedingen die ‘normale’ klanten niet krijgen. Het resultaat van jouw loyaliteitsprogramma is makkelijk te meten door te zien hoeveel nieuwe deelnemers, nieuwe e-mailinschrijvingen en nieuwe fans op Facebook, Twitter en Instagram erbij zijn gekomen. En niet onbelangrijk: het eventueel aantal nieuwe klanten naar aanleiding van jouw loyale klanten!

Gerelateerde berichten