Zit jij erover te denken om in het nieuwe jaar voor jezelf te gaan beginnen? Starten als zelfstandige beautyprofessional hoeft niet veel te kosten, maar je moet er rekening mee houden dat sommige uitgaven onvermijdelijk zijn. Als je je eigen salon of studio begint zijn dit de kosten die je in veel gevallen moet maken.

Website

Je wilt gevonden worden en daarom is het hebben van een website een must. Zonder website zou je kunnen stellen dat je onderneming niet bestaat. Maar een website is niet gratis. Als je een site wilt waar mensen informatie over jouw bedrijf op kunnen vinden, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen een WordPress-site te (laten) bouwen. Misschien dat iemand in je netwerk dit voor een vriendenprijsje wilt doen. Als je een bedrijf hiervoor inhuurt kan het enorm in de papieren lopen. Als je een website hebt betaal je periodiek een vast bedrag voor de webhosting en je domeinnaam.

Wil je je site vooral gebruiken om beautyproducten te verkopen dan kun je kiezen voor een webshop. Bij verschillende aanbieders kun je een webshop ‘huren’ die je dan zelf in kunt richten. Je betaalt dan iedere maand een vast bedrag afhankelijk van het pakket dat je gekozen hebt. Je kunt natuurlijk ook een webshop laten bouwen in plaats van er een te huren. Dan kun je het volledig naar je eigen wensen laten maken.

Wanneer je een webshoppakket neemt zit het vaste bedrag voor de webhosting en je domeinnaam bij de prijs inbegrepen.

KvK

Wanneer je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, moet je eenmalig een inschrijfvergoeding van 50 euro betalen. Deze vergoeding is op 15 februari 2014 ingevoerd.

Telefoonkosten

Bij het starten moet je flink wat regelen en veel van deze regel-gesprekken zullen telefonisch gevoerd worden. Houd er dus rekening mee dat je, vooral in de eerste periode, flink over je bundel heen kunt gaan. Gelukkig kun je de kosten voor zakelijke telefoongesprekken volledig aftrekken van je winst

Accountant of boekhouder

Je kunt je administratie zelf doen, maar dat is niet de leukste klus. Daarom kun je er ook voor kiezen een accountant of boekhouder in te huren. Maar dat kost je wel wat. Accountants rekenen vaak een hoger tarief dan boekhouders. Wat ook bepalend is voor de prijs is of je je hele administratie uitbesteedt of dat je een deel door een derde laat doen.

Bedrijfsruimte

Wanneer je niet vanuit huis kunt/wilt werken moet je op zoek naar bedrijfsruimte. Dat betekent dat je iedere maand huur moet betalen. Een kostenpost waar je altijd rekening mee moet houden, of je nou thuis of in een gehuurde ruimte werkt, is de inrichting. Denk bijvoorbeeld aan stoelen, wanddecoratie, tafels en het leuke kleurtje of behang op de muren.

Materialen en apparatuur

Het aanschaffen van materialen en apparatuur is onvermijdelijk in deze branche. Een masseuse kan niet zonder massagetafel en een kapster niet zonder scharen en borstels. Als je start moet je alles in één keer kopen en dat kan een flinke kostenpost zijn. Maak daarom voor jezelf een lijstje van wat je allemaal nodig hebt en zorg dat het duidelijk is wat je hier aan kwijt bent. Gelukkig gaan je materialen en apparaten vaak wel een tijdje mee. Houd er wel rekening mee dat je ze op een gegeven moment zal moeten vervangen, alles slijt en gaat een keer kapot.

Producten

Als beautyprofessional heb je producten als crèmes, make-up, lotions enzovoorts nodig. In tegenstelling tot materialen en apparatuur gaan deze zo op, zeker als je bedrijf een flitsende start maakt. Probeer ook bij de start niet te klein in te kopen. Je betaalt vaak minder per stuk wanneer je grotere hoeveelheden koopt.

Dit artikel is geschreven door Robin de Jong, redactrice ZZP Servicedesk.

Overige experts

Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten