Minder bezoek aan schoonheidssalons en kappers in 2013
Consumenten gaan minder vaak naar de kapper en naar een schoonheidsspecialist, en kiezen voor minder uitgebreide behandelingen. Ook besteden zij er minder geld aan haar- en verzorgingsproducten. Dit blijkt uit recente cijfers van het CBS. Het aantal behandelingen in de kappers- en schoonheidsverzorgingbranche daalt al 2,5 jaar onafgebroken, maar nog niet eerder was de daling zo groot als in het eerste halfjaar van 2013. Toen daalde het aantal bezoeken met 5,2 procent.
Na een slecht jaar in 2009 leefde de kappers- en schoonheidsverzorgingbranche in de loop van 2010 even op. Vanaf het tweede kwartaal van 2011 gaat het echter onophoudelijk achteruit en zijn zowel de omzet- als de volumeontwikkelingen negatief. De prijzen in de branche stijgen voortdurend, maar blijven wel achter bij de inflatie. De prijzen in de branche stegen het 1e half jaar met 1,5 procent, het volume daalde met 3,4 procent.
Bezoeken kappers en schoonheidsverzorging

Steeds meer kappers en schoonheidssalons
Het aantal kappers en schoonheidssalons neemt al jaren toe. In 2013 is het aantal bedrijven met 4 procent gestegen ten opzichte van 2012. Ondanks dat de totale omzet en volumeontwikkeling in beide branches negatief is, weerhoudt dit ondernemers niet om een bedrijf te starten. Sinds 2008 is vooral het aantal schoonheidssalons fors toegenomen, namelijk met 44 procent tot 24,5 duizend. Ruim 95 procent hiervan is een eenmanszaak.
Aantal kappers en schoonheidssalons

Bron: StatLine,
• Kappers en schoonheidsverzorging; omzetontwikkeling,index 2010 = 100
• Bedrijven; bedrijfstak/branche (SBI 2008), grootte, rechtsvorm, 1 januari