Moederdag nadert met rasse schreden. Zondag 14 mei is het alweer zover. Heb jij al een actie bedacht om moeders in de watten te leggen of kun je in jouw salon hét perfecte cadeau scoren? Wij zetten 10 tips op een rijtje, die je kunt gebruiken rondom de marketing voor Moederdag.

1. Maak een Moederdag-verlanglijstje met daarop een aantal behandelingen of producten in verschillende prijsklassen. Geef dit mooi opgemaakte lijstje mee aan je klanten en deel de afbeelding ook via Facebook of Instagram. Natuurlijk vraag je daarbij naar het cadeau dat je volgers het liefste zouden krijgen. Zo doet iedereen inspiratie op en moeders kunnen het lijstje thuis laten slingeren, zodat man en kinderen weten wat ze graag zou willen hebben.

2. Heb jij een mailinglist met daarop al je klanten? Dan kun je Moederdag natuurlijk ook aangrijpen om een nieuwsbrief te versturen. Als je klanten de mail lezen, zit je meteen weer in hun gedachten. Daarmee sla je twee vliegen in één klap. Ze kunnen kiezen voor je Moederdag-actie of bedenken dat ze nog een reguliere afspraak bij je willen maken.

3. Je kunt ook kiezen voor een samenwerking met meerdere ondernemers bij jou in de buurt. Wat denk je bijvoorbeeld van een Mama Tegoedbonnenboekje, dat vervolgens huis-aan-huis wordt verspreid? Iedere ondernemer kan hier een interessante aanbieding in plaatsen. Moeders kunnen deze mee naar de salon brengen en zo gebruik maken van het aanbod. De kosten van het Tegoedbonnenboekje kun je met de andere ondernemers delen, waardoor je met een lage investering toch heel veel mensen kunt bereiken.

4. Blog jij op je website? Dan is Moederdag een prima gelegenheid om over te schrijven. Wat dacht je van 10 cadeautips voor Moederdag? Je kunt daarbij voor 10 producten of behandelingen uit je eigen salon kiezen, maar je kunt ook een paar andere tips geven. Van het ontbijtje op bed tot een ‘over the top’-cadeau met daar tussen ideeën in verschillende prijsklassen bij jou uit de zaak. Maak er een gevarieerd overzicht van en deel dat via je social media-kanalen. De kans is groot dat vrouwen dit enthousiast gaan liken en delen.

5. Zet al je klanten in het Moederdag-weekend in het zonnetje. Geef ze een kleinigheidje mee bij het verlaten van de salon. Misschien kun je in samenwerking met je leveranciers leuke miniaturen regelen. Maar denk ook eens na over een samenwerking met een bloemist bij je uit de buurt; wellicht staat deze hier ook wel voor open. Of zorg op Moederdag voor entertainment; van lekkere hapjes tot bijvoorbeeld een workshop make-up of een optreden in de zaak van een singer-songwriter. Vergeet geen foto’s te maken en via social media te delen.

6. Maak een heerlijk cadeaupakket. Je kunt hierin producten samenbrengen, zoals een reiniging, dag- en nachtcrème en masker. Of ga voor een tegoedbon voor een manicure met daarbij een mooie nagellak en handcrème cadeau of een basisbehandeling aangevuld met fijne miniaturen. Presenteer het cadeaupakket op een zichtbare plek in de salon, zodat klanten meteen denken ‘ooh ja, dat wil ik hebben!’. Maak de cadeautjes niet te duur. Uit onderzoek van een online warenhuis blijkt dat we vorig jaar gemiddeld 25,84 euro uitgaven aan een Moederdag-cadeau.

7. Creëer in de maand voor Moederdag extra reuring op social media door een winactie te organiseren. Je kunt denken aan een selfie-actie waarbij je een moeder-kind-foto plaatst, waarin deelnemers je bedrijf kunnen taggen of een speciale hashtag moeten gebruiken. Maar je kunt ook een bericht met een vraag plaatsen, zoals ‘welke moeder verdient dit cadeau?’. Deelnemers kunnen de desbetreffende vrouw ‘taggen’ om kans te maken. Een week voor Moederdag maak je de winnaar bekend, zodat anderen ook aan deze heugelijke dag worden herinnerd.

8. Werk jij al met cadeaubonnen? Niet? Introduceer deze voor Moederdag en laat klanten zelf het gewenste bedrag kiezen. Kies voor een design dat je het hele jaar door kunt gebruiken, bijvoorbeeld als cadeautje voor een verjaardag, Sinterklaas of Kerstmis. Je verpakt de bon vervolgens in de stijl van de feestelijke dag.

9. Promoot een uitje voor moeder en dochter. Als zij samen naar de salon komen – bijvoorbeeld in de week na Moederdag – kunnen ze kiezen voor een bepaalde korting of je biedt een ware belevenis aan, zoals een gebakje bij de koffie, een korte ontspannende (hoofd/voet/hand)massage aanvullend op de geboekte behandeling en als afsluiter een leuk cadeautje voor thuis.

10. Spring in op de trend dat moeders vaak een cadeautje krijgen waar ze niet op zaten te wachten. Laat ze dit bij jou in de salon inleveren voor een bepaald kortingspercentage op een behandeling of product. Die ingezamelde cadeaus kun je vervolgens aan een goed doel schenken. Natuurlijk creëer je hier een enorme buzz rondom; kondig het ruim op tijd aan via social media en plaats na afloop foto’s van de overhandiging van de cadeaus. Vergeet ook de media niet in te lichten; dit is echt zo’n ‘feel good’ onderwerp dat veel lokale media oppikken.

Dit artikel is geschreven door Birgitta van der Linden

Gerelateerde berichten