De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) presenteerde op 14 mei 2019 het Jaarverslag 2018. De totaalmarkt cosmetica laat een positieve ontwikkeling van 1,5% zien. De groei komt door het herstel van de cosmeticamarkt en is gedreven door online aankopen, btw-verhogingen en de mooie zomer. De totale consumptieve bestedingen bedragen ruim 2,7 miljard euro. Hieronder de belangrijkste punten uit het jaarverslag.

Ontwikkelingen schoonheidsspecialisten
In 2018 is de branche gestaag gegroeid met iets minder starters, maar wel met uitbreiding in de professionaliteit per salon. Er is een toenemende belangstelling voor goede huidverzorging
waardoor de schoonheidsspecialisten hun omzet zien groeien. Veel consumenten schaffen ook producten aan voor thuisgebruik.

Wat de toekomst betreft wil de branche graag het ondernemerschap stimuleren. Wil je groeien, dan zal je de stap naar personeel moeten maken. En als bedrijf moet je commerciëler worden. Ondanks veranderingen is de kern hetzelfde gebleven. Waar ambacht aan de leiding gaat in een wereld waar de consument naar hands-on behandelingen blijft verlangen.

De belangrijkste deelmarkten in kaart

Decoratieve Cosmetica 
De deelmarkt decoratieve cosmetica bestaat uit lip-, oog-, nagel- en teintproducten. Het vertegenwoordigt een waarde van bijna 385 miljoen euro. De markt laat voor het eerst sinds jaren in de Nielsen cijfers een negatieve ontwikkeling zien, zowel in omzet als volume. De ontwikkeling is negatief in alle categorieën en zowel in de mass markt (drogist) als in de exclusieve/selectieve
markt (parfumerie).

Bloggers en vloggers hebben met name op jongeren invloed ten aanzien van aankoopbeslissingen. Hierdoor wordt in toenemende mate ook buiten het traditionele kanaal gekocht zoals bij eigen winkels als M•A•C en KIKO. De aankopen via deze kanalen worden niet in de gerapporteerde omzet meegenomen. Het aandeel decoratieve cosmetica dat online wordt gekocht (aankopen zelfs buiten Europa) groeit sterk. Ruim 8,8% van de aankopen in decoratieve cosmetica werden in 2018 online (supermarkt, drogisterij en parfumriekanaal) gedaan (2017 7,2%). De trend blijft het creëren van een ‘natural look’ met behulp van diverse make-up producten.

Huidverzorging
De deelmarkt huidverzorging behelst ruim 438 miljoen euro. Zowel de omzet- als de ontwikkeling in verpakkingen laat een positieve groei van ongeveer 1% zien.

Handverzorging, de kleinste categorie binnen deze deelmarkt, heeft een forse groei doorgemaakt vanwege nieuwe toetreders met hoger geprijsde producten.

Gezichtsverzorging is de grootste categorie en is in omzet en volume gestabiliseerd. De keuze uit gezichtsproducten is zo groot, dat een beslissing nemen vaak niet eenvoudig is. Consumenten blijven vaak het vertrouwde product gebruiken. Een betere begeleiding is belangrijk om de categorie weer groeiend te krijgen. De categorie anti-aging vormt het grootste deel van gezichtsverzorging. Maskers zijn nog steeds een trend. Er is voor het tweede jaar een grote groei gerealiseerd, maar het is nog steeds een kleine categorie.

In de categorie lichaamsverzorging staan producten met verzorgende ingrediënten, met name bij oudere consumenten, in de belangstelling en zowel in omzet als in volume laat deze categorie een groei zien – wellicht onder invloed van de mooie zomer. De populariteit van mousses zorgt voor een waardeverbetering in de categorie. Bij jongeren is de bodymist populair. De promotiedruk in de deelmarkt huidverzorging is licht gestegen.

Zonnecosmetica
Het hoogste groeipercentage in 2018 is gerealiseerd in de deelmarkt zonnecosmetica, namelijk 20,2%. Ook in volume was er een groei van meer dan 10%. De groei in omzet komt niet alleen door de btw-verhoging, maar ook door de mooie zomer. Ook het bewustzijn van de consument ten aanzien het voorkomen van huidveroudering en huidkanker is de laatste jaren toegenomen. Er worden in toenemende mate producten met hoge SPF-factoren aangeschaft. Aftersunproducten hebben een lichte groei doorgemaakt als verzorgingsproducten na het zonnen, maar worden vaak als minder essentieel gezien.

Verder valt in het rapport te lezen… 

E-commerce
De groei van e-commerce zorgt voor een positieve ontwikkeling in diverse deelmarkten. De aankopen via online maken 5,5% uit van de totaal aankopen cosmetica. Op dit moment worden al meer dan 14% van de geuren online gekocht, van decoratieve cosmetica 8,8% en van lichaamsverzorging 5,7%. De groei in omzet in de online verkopen is meer dan 30%.

Promotiedruk
In Nederland hebben we al jaren te maken met de hoge promotiedruk waardoor in sommige deelmarkten waarde uit de markt vloeit. Er wordt in personal care in totaal 39,2% in promotie verkocht. Bij de deelmarkt haarverzorging is dat 65%.

De consument
Belangrijk thema’s voor de consument zijn gemak, gezondheid, natuurlijk/duurzaam en verzorging. Cosmetica kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Belangrijke kopers van persoonlijke verzorgingsproducten zijn ‘empty nesters’ (oudere gezinnen zonder kinderen) en 65+ gezinnen. Zij geven gemiddeld meer uit dan een jaar geleden en worden steeds belangrijker binnen de totale bestedingen aan cosmetica.

Toekomst
De NCV is voorzichtig positief voor het jaar 2019 en verwacht een groei in omzet. Producten die bijdragen aan persoonlijke verzorging, gezondheid en welzijn zullen hun weg naar de consument weten te vinden. Shoppen dient een beleving te zijn met goed advies en de mogelijkheid tot het toepassen van online technieken.

In het complete Jaarverslag 2018 van de NCV lees je meer over de belangrijkste marktontwikkelingen, ook op Europees vlak. Het verslag is te downloaden op de website van het NCV. De NCV heeft ook een video gemaakt over de marktontwikkelingen in 2018. Klik hier: Video NCV jaarverslag 2018

 

Gerelateerde berichten