Netwerken is… elkaar iets gunnen
Ik val maar gelijk met de deur in huis. En misschien wat dwingender dan je van mij bent gewend. Er ligt een kans voor het grijpen. Eentje die je geen geld kost. Sterker nog, eentje die je heel snel iets oplevert…. Vanaf NU moet je aan de slag met netwerken. Het brengt je namelijk twee hele belangrijke voordelen:
- Netwerken is elkaar aanbevelen
Iemand die actief aan netwerken doet, profiteert van de meest effectieve vorm van promotie. Namelijk van mond tot mond. Klanten die je via een netwerk ontvangt, hebben vaak al positieve verhalen over je gehoord. Nog voor je ze zelf hebt ontmoet, sta je dus al een aantal strepen voor. Heel handig. - Netwerken is elkaar toegevoegde waarde bieden
Binnen je netwerk heb je elkaar veel te bieden. Bijvoorbeeld: Jij (samen met de winkeleigenaar in damesmode) zorgt ervoor dat de eigenaar van een marketingadviesbureau representatief voor de dag komt. De eigenaar van het marketingadviesbureau kan jou helpen met de marketing voor je salon. Kortom, ondernemers bij elkaar in de buurt, hebben elkaar veel te bieden.
De kunst van het netwerken
Onderdeel zijn van een netwerk komt niet vanzelf aanwaaien. Je moet vaak van je laten horen, je moet je netwerk onderhouden. Pas dan kan het waarde toevoegen aan je onderneming én jou.
Om te kunnen profiteren van een netwerk moeten veel mensen weten wat je doet. De basis van een netwerk is geven, gunnen en met elkaar delen. Als iedereen deelt, heeft iedereen daar profijt van. In een netwerk is geen ruimte voor ‘ikke ikke ikke’ en mensen die alleen nemen zonder te geven.
Een netwerk kan verschillende vormen hebben. Hierbij kun je denken aan bijeenkomsten, waar je elkaar weer eens ziet, goed kunt spreken én waar je kennis maakt met nieuwe leden. Daarnaast bestaat je netwerk ook online. Via bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Twitter kun je met elkaar (tussen bijeenkomsten door) in contact blijven.
Er bestaan heel veel soorten netwerken, maar binnen handbereik ligt natuurlijk een lokaal zakelijk netwerk van ondernemers. Dit is een brede groep zelfstandigen in dezelfde directe omgeving. We noemen dit ook wel een ondernemersvereniging. Bij deze netwerken hebben de leden elkaar veel te bieden, omdat ze op zeer uiteenlopende vlakken experts zijn.
Ja ik wil netwerken! Wat nu?
- Kijk of er een ondernemersvereniging bij jou in de buurt bestaat en leg contact met het bestuur van dit netwerk.
- Bestaat er geen? Waarom niet de stoute schoenen aantrekken en zelf een lokaal netwerk starten?
- Inventariseer waar het netwerk uit bestaat. Interessante leden/ondernemingen, hoe zijn ze door het jaar heen met elkaar in contact.
- Deel veel informatie met het netwerk, maar praat niet alleen over jezelf en stel vragen aan anderen
- Belangrijk bij netwerkbijeenkomsten:
o Wees voorbereid. Weet wie er aanwezig zullen zijn en met wie je graag wilt spreken
o Zorg dat je vitaal bent. Vermoeidheid kan negatieve invloed hebben op de indruk die je maakt
o Kies bewust je gesprekspartner. Schroom daarbij vooral niet om nieuwe mensen aan te spreken
o Kledingkeuze
Informeer naar de kledingvoorschriften, beter overdressed dan underdressed
0 Visitekaartjes. Neem ruim voldoende professionele visitekaartjes mee, met daarop bedrijfsnaam, jouw naam, functie, contactinformatie als adres, telefoonnummer, email en site. - Digitaal netwerken:
o Email: zorg dat je de netwerk-leden netjes in je adresboek hebt staan
o LinkedIn: word lid van je netwerkgroep en ‘connect’ met je netwerkleden
o Facebook: link met de mensen uit je netwerk waar je echt wat mee hebt - Boeken:
o Titel: Netwerken, zo eenvoudig is het. Auteur: Rob van Eeden
o Titel: Slim & simpel netwerken, Auteurs: Marco Gerritsma en Jonas Rubrech
Belangrijkste advies heb ik tot het laatst bewaard: Netwerken is vooral doen en durven.
Dit artikel is geschreven door Meta Coenen.