De afgelopen jaren heeft natural beauty een spotlight gekregen in beautyland. Alicia Keys trad in 2016 make-uploos op, Heidi Klum ging met haar puur natuurlijke gezicht de straat op, en zangeres Demi Lovato verwijderde zelfs haar cosmetica voor de camera van Vogue. No make-up werd het statement, want de boodschap luidt: je bent mooi zoals je bent. Maar eigenlijk gaat het vooral om innerlijke kracht en zelfvertrouwen.

De afgelopen jaren hebben vrouwen de sterke drang gekregen om onafhankelijkheid uit te dragen. “Ik ben mooi zoals ik ben” is de boodschap, en daarvoor is make-up overbodig. Daardoor heeft dit eigenlijk puur artistieke cosmeticaproduct de negatieve lading gekregen dat neerkomt op het opzetten van een masker. Deze lang geheerste trend begint een nieuwe wending te krijgen. De negatieve vibe wordt weer positief. Make-up zal weer worden gezien als uitbreiding van de mogelijkheden om je innerlijke zelf uit te drukken.

Lady Gaga’s visie op make-up

Lady Gaga’s nieuwe beauty lijn ‘Haus Laboratories’, welke afgelopen maand is gelanceerd, is hier eigenlijk het perfecte voorbeeld van. We believe beauty is how you see yourself”. Lady Gaga: “Toen ik jong was voelde ik me nooit mooi. Ik heb gestruggeld om mijn innerlijke en uiterlijke schoonheid te vinden. Ik ontdekte de power van make-up. Ik vond daardoor de superhero in mezelf door in de spiegel te kijken en te zien wie ik wilde zijn.” Deze power wil Gaga ook graag geven aan andere vrouwen. In een interview met Business of Fashion zegt ze “sure as hell” te zijn dat ze geen beautymerk wil starten dat onzekerheid verspreidt. “Het gaat juist om het gevoel van vrijheid.” Vrijheid in het zijn van wie je bent.

Visagie tijdens Paris Fashion Week

Afgelopen maand vond ook Paris Fashion Week plaats, waar de Herst/Winter 2019 shows gepresenteerd werden. Make-up kan hierbij natuurlijk niet ontbreken. Het valt dit seizoen op dat er een tweedeling is tussen de natural look, en het gebruiken van het gezicht (en de kapsels) als duidelijk aanwezig onderdeel van de artistieke expressie. In de show van Valentino spelen bijvoorbeeld opvallende kleuren een hoofdrol. Dikke lijnen oogschaduw in alle kleuren komen terug. Modehuis Guo Pei heeft ervoor gekozen om gezichten volledig wit te maken, en futuristisch modeontwerper Iris van Herpen laat de aankleding van het lijf en gezicht samensmelten zodat het een geheel wordt.

Make-up wordt weer een vorm van zelfexpressie. Dit keer niet als masker, maar als verlenging van je innerlijke zelf.

 

Renske Mennen is trendwatcher binnen de wereld van Beauty, Fashion & Well-being. Ze is de founder van haar eigen trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. De trendwatcher schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trend artikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beauty industrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

Gerelateerde berichten