Dat corona ondernemend Nederland ontwricht is een understatement. Hoewel er bedrijven zijn die in deze tijd groeien, zitten de meeste op slot. Hoewel de vaccinaties zijn gestart is het een illusie om te denken dat we met het vaccin weer terug kunnen naar hoe het in januari 2019 was. Maar hoe zal het er in post-corona economie wel uitzien? Wat zijn de belangrijkste lessen en welke mindset heb je daarbij nodig?

Megaboost voor digitaal
Omdat ‘live’ op dit moment bijna verdwenen is, kwamen de virtuele, online en hybride events en programma’s als paddenstoelen uit de grond. Ook in de beautysector ging het roer rigoureus om. Er werden webshops ontwikkeld, we gingen videochatten met onze klanten en digitaal werd er huidadvies gegeven aan de klanten. Hoewel je straks je klanten weer in je salon kunt ontvangen en weer live events en vakbeurzen kunt bezoeken, zal de digitale transformatie niet meer verdwijnen. Veel mensen zullen vanuit huis blijven werken, klanten zullen via de webshops blijven bestellen en digitaal zal ingezet blijven worden voor een betere klantbeleving. En oh ja… zeg je Teams- of Zoom-account nog maar niet op!

Dichtbij je klant staan
Zoals gezegd is digitaal een blijvertje, maar jouw klanten bewegen zich nog steeds in de echte, fysieke wereld. Daarom is het belangrijk dat beide jouw aandacht blijven hebben. Reageert je website traag of heb je slechte reviews? Dan laat de klant het al snel afweten. Maar jij hebt een persoonlijke relatie met je klant en daarmee scoor je het best. Dankzij jouw klantenkaarten of online systeem weet je precies wanneer jouw klant jarig is, dat ze een nieuw huis gekocht heeft of een mooie vakantie gepland heeft staan. Persoonlijke aandacht staat nog steeds voorop!

Dealen met onzekerheid
Een duidelijk les die we het afgelopen jaar hebben geleerd, is dat we moeten leren omgaan met onzekerheid. Niemand weet hoe de wereld er straks na de pandemie precies uit komt te zien. Kunnen we weer zorgeloos met het vliegtuig op vakantie, springen we weer massaal in de auto en het openbaar vervoer en spreken we weer met iedereen af? Lastig te zeggen als de inzichten van de pandemie nog niet bekend zijn. Maak daarom verschillende scenario’s en houd de trends in de gaten. Zorg ervoor dat je bedrijf flexibel en wendbaar is en dat je snel inspeelt op veranderingen. Dat zal de komende tijd bepalend zijn of je succes zult hebben of zult falen. Business as usual zal het niet meer worden, maar met de juiste mindset kunnen we wel weer een hoop herstellen.

Wat het nieuwe normaal wordt weet niemand. Wat we wel weten is dat mensen flexibel en weerbaar zijn en gelukkig ook snel vergeten!

Gerelateerde berichten