Er wordt veel geschreven en gezegd over de versnippering van Beautybeurzen. Wij, het hele Beautyspot.nl team hebben de behoefte om eenmalig onze kant van het verhaal toe te lichten. Daar laten wij het dan verder bij en gaan we door met ons dagelijkse werk: helpen om de beautyprofessional beter te maken in haar vak of de bedrijfsvoering te verbeteren. Dat doen we door middel van ons online platform, de printedities en ook via de beurzen.

Jaarbeurs heeft 23 jaar samen met leveranciersvereniging BTP de beurzen Beauty Trade special (voorjaar) en Beauty Salon Dimensions (najaar) in Utrecht georganiseerd. Beauty Trade Professionals staat voor een organisatie van circa 60 leveranciers, die allen aan de professionele schoonheidssalons in Nederland leveren. Het gaat dus zeker niet om alle leveranciers aan de professionele schoonheidsbranche. BTP bleek de afgelopen jaren steeds minder in staat om als vereniging te spreken namens alle leveranciers en het lukte ook steeds minder goed om alle individuele BTP leden op een lijn te krijgen. Er zijn de afgelopen jaren veel verschillende visies geweest over de te varen koers van de BTP en er hebben veel bestuurswisselingen plaats gevonden.

Leveranciersorganisatie BTP heeft beursorganisatie Jaarbeurs 23 jaar geleden gevraagd om de beautybeurzen samen te organiseren. Alhoewel de overeenkomst in die tijd heel logisch was, bleken de gemaakte afspraken steeds minder goed te werken. De financiële risico’s in de samenwerking voor de beurs lagen bij Jaarbeurs. BTP kreeg provisie over de omzet die via de verkoop van m2 en de toegangskaartjes van de beurs gerealiseerd werd. Omdat het de laatste jaren steeds lastiger werd om de beurs zonder verlies te realiseren en door de veranderende markt heeft Jaarbeurs de onderhandelingen met BTP geopend. De BTP wilde liever niet veranderen en kon zich niet vinden in het nieuwe beursconcept van Beautyspot.nl

De visie van Jaarbeurs en BTP bleek zo ver uit elkaar te liggen dat het uiteindelijk niet mogelijk bleek om het contract in stand te houden waardoor de samenwerking in overleg met elkaar is opgezegd. Conform de juridische afspraken heeft Jaarbeurs geld aan de BTP overgemaakt waarmee de zaak definitief geregeld was.

Kort nadat de breuk met Jaarbeurs bekend werd gemaakt, heeft BTP besloten om zelf een beurs te gaan organiseren. Het enige wat de BTP nu heeft is de naam Beauty Trade special. Maar de locatie den Bosch is nieuw, de beursdata zijn nieuw en de freelance organisatie die is ingeschakeld om de beurs te organiseren is ook nieuw. Naar de markt toe wekt BTP de indruk dat alle leden vertegenwoordigd zullen zijn op de nieuwe beurs, maar dat is zeker niet het geval. De BTP is niet transparant over het beursconcept, de plattegrond en de definitieve deelnemers terwijl dat bij Jaarbeurs voor iedereen dagelijks te volgen is. De BTP meet met 2 maten: aan sommige merken is het aangeboden om gratis te staan, anderen moeten betalen.

Jaarbeurs heeft altijd de beurs georganiseerd in de afgelopen jaren, de datum en de locatie staan al heel erg lang vast. Jaarbeurs organiseert ook nu de vertrouwde beurs in Utrecht en doet wat ze afgelopen 23 jaar hebben gedaan: een goede beurs neerzetten voor de beautyprofessional! Met een team van 5 mensen werken wij er heel hard aan om iets goed neer te zetten op 9, 10 en 11 april onder de nieuwe naam Beautyspot.nl trade edition. Hierbij staan vooral de wensen van de beautyprofessional centraal. Tenslotte draait het om jullie!

Naar aanleiding van publicatie van dit artikel (zowel op Facebook via ‘De schoonheidsspecialisten groep’ en Beautyspot.nl), kan de berichtgeving op de website van BTP zijn aangepast

Gerelateerde berichten