Littekens die zijn overgebleven aan acne hoeven niet meer te worden weggewerkt met photoshop. Sterker nog, ze worden neergezet als nieuw beauty ideaal. Een maand geleden werd een fashionfoto gepubliceerd van het Zuid-Soedanese model Aweng Mayen Chuol waar haar littekens vanuit een zijaanzicht overduidelijk in beeld zijn gebracht. Het is een foto van de nieuwe modelijn Fenty, welke is opgericht door Rihanna en valt onder LVMH, de eigenaren van Louis Vuitton.

De verandering van het lang geheerste schoonheidsideaal dat neerkomt op de gladde haarloze huid en het slanke lichaam begon in 2010. Een model met een spleetje tussen de tanden stond toen groots op meerdere covers. De afgelopen jaren zijn verschillende lichaamsmaten en huidskleuren steeds meer in beeld gebracht. Inmiddels is de behoefte aan het laten zien van Body Diversity zo groot geworden, dat zelfs dit nieuwe high fashion-label Fenty het aandurft om alle regels te verbreken en een nieuw ideaal te schetsen.

De huidziekten vitiligo, eczeem, en acne: het komt allemaal voor in het echte leven. Het is inmiddels wel duidelijk dat vrijwel alles dat online gepubliceerd is eerst wordt gephotoshopt. We weten dat online influencers niet het leven leiden dat we van hen te zien krijgen, maar dat het allemaal in scene is gezet. Volgens onderzoeksbureau Ipsos gebruikt een derde van Generatie Z (geboren vanaf 2000) twee verschillende Instagram accounts: een openbaar account waar de ‘perfecte’ foto’s op verschijnen, en een afgesloten account met de échte en oprechte foto’s van het leven. Deze ontwikkeling laat zien dat er behoefte is aan het delen van de echtheid. Men wil weer echte beelden om zich heen zien die geen onzekerheid zaaien.

Juist door de overvloed aan bewerkte foto’s waar we zowel online als offline continu meer geconfronteerd worden, is er behoefte aan het vinden van zekerheid over het eigen lichaam en uiterlijk. Als je je klant in deze tijd wilt raken met jouw verhaal, zal je dat het best lukken door te communiceren met schoonheidsbeelden die echte mensen laten zien. Net zoals het model Mayen Chuol met de overgebleven littekens van haar acne. Schoonheid zit niet meer in het nastreven van het perfecte plaatje, maar om self-confidence en het omarmen van wie je bent.

 

Renske Mennen is trendwatcher binnen de wereld van Beauty, Fashion & Well-being. Ze is de founder van haar eigen trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. De trendwatcher schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trend artikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beauty industrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

Gerelateerde berichten