Als succesvolle ondernemer kom je op een punt dat je overweegt om het niet meer alleen te doen. En om dus personeel aan te nemen. Als je dat overweegt is het goed om je te realiseren dat je er een taak bij krijgt. Personeel hebben betekent namelijk niet automatisch dat je zelf minder druk bent. Als je het niet goed aanpakt kun je zelfs het gevoel krijgen dat je drukker bent dan daarvoor of in ieder geval meer zorgen hebt. Je personeel werkt niet vanzelf zoals jij zou willen. Daar hebben ze sturing bij nodig. Personeel is op tijden die jou totaal niet uitkomen ongemotiveerd of zelfs ziek. Personeel maakt zich druk om dingen die jij pietluttig vindt en maakt zich totaal niet druk om zaken die jij de hoogste prioriteit vindt hebben.  

Personeel is een factor die je toevoegt aan je bedrijfsvoering, net zoals marketing, boekhouding en het bijhouden van je interieur. Het is dus een taak die net als de andere onderdelen van je bedrijfsvoering jouw continue aandacht en actie vraagt. 

Enkele tips om soepeler met deze taak om te gaan:

  • Hoe druk je ook bent, maak regelmatig tijd vrij om te overzien of alle taken die je gedelegeerd hebt nog naar tevredenheid worden uitgevoerd. Wat daarbij helpt is een eenvoudig overzicht van deze taken, wat het resultaat van elke taak afzonderlijk moet zijn en aan wie je dat gedelegeerd hebt. Elke medewerker is uiteraard op de hoogte van zijn of haar taken en wat het resultaat daarvan moet zijn. Wanneer je hiaten constateert op enkele taken bepaal dan eerst hoe belangrijk het is in het grote geheel. Als het bijvoorbeeld gaat om het verwerken van de klantbestellingen dien je direct bij te sturen. Maar wanneer het gaat om bijwerken van de klantenkaarten kun je het bewaren voor een functioneringsgesprek.
     
  • In de beauty branche is het relatief eenvoudig om voor jezelf te beginnen. Het feit dat jouw medewerker dat niet heeft gedaan impliceert een grotere behoefte aan zekerheid en veiligheid. Hij of zij zal dus niet zo snel een risico nemen en ‘out of the box’ gaan denken zoals jij dat zou doen. Wanneer je echter duidelijk kaders aangeeft geeft dit mogelijkheid tot zelfsturing en ontwikkeling door vrijheid van denken en handelen met behoud van het gevoel van zekerheid en veiligheid.
     
  • Realiseer je dat je medewerkers een andere motivatie hebben dan jij. Waar jij de dag begint met als doel het succes van je bedrijf voort te zetten, staat jouw medewerker op met een dag werken voor de boeg. De ene medewerker stelt zichzelf doelen om met voldoening op de werkdag terug te kijken, zoals tevreden klanten of een bepaald omzetdoel. De meesten en vooral de nieuwkomers, hebben echter simpel als doel de baas tevreden te maken. Vergeet hierbij dus niet jouw taak om hem of haar ook regelmatig en bij voorkeur elke dag die bevestiging te geven.
     
  • Beschouw je team als een dynamisch, dus veranderlijk iets. Zoals je klanten veranderen door dingen die in hun leven gebeuren, veranderen ook je medewerkers. Wat vandaag een zelfsturende kracht is, is morgen een onzekere medewerker door ziekte, zwangerschap of scheiding. Maar andersom geldt natuurlijk hetzelfde! Laat je dus niet uit het veld slaan door de zoveelste zwangerschap of ziekmelding. 

Tot slot: realiseer je dat het managen van de mensen die jouw klanten helpen één van de factoren van je bedrijfsvoering is. Heb je het idee dat je er zelf niet goed genoeg in bent, bekwaam je dan of besteed het uit. Als jou dat een blijer mens maakt zijn zowel je medewerkers als je klanten daarbij gebaat.

Sandra van de Vlierd

Profiel Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten