In ons magazine, de Beautyspot.nl print edition, lees je in mijn artikel hoe je toegevoegde waarde kunt uitleggen aan je klant.

Zoals gezegd, de perfecte pitch bestaat niet. Zo is onderstaand voorbeeld van ons ook niet perfect. De pitch in de video voldoet echter wel aan het merendeel van de criteria:

1. Je verhaal moet in één zin na te vertellen zijn
‘Ontspannen op oosterse wijze. In 20 minuten, 1 jaar stress kwijt’
2. Begin sterk en eindig verrassend
Ontspannen op oosterse wijze is onbekend en daardoor wordt interesse gewekt. Er werd ook niet verwacht dat de afzender zelf actief hierin is
3. Begin niet met je eigen naam
De pitch vindt eerst plaats, daarna pas de afzender
4. Maak het concreet
Gelijk behandeling en winstpunt benoemd
6. Pitch altijd met enthousiasme
Kort maar krachtig en vrolijk gebracht (in deze situatie zijn de personen in kwestie reeds bekenden van elkaar, dat scheelt een hoop)
8. Wees eerlijk, maar vertel niet alles
Geen details gedeeld over wat de behandeling precies inhoudt, dat is voor later
9. Gebruik een briefje slechts als geheugensteuntje
Omdat de pitch kort maar krachtig is, was zelfs een geheugensteuntje (in vorm van briefje) niet nodig
10. Oefenen helpt
De uiteindelijke opname was ’take 15′ 🙂

Maar aan welke criteria voldoet deze pitch niet?

5. Neem pauzes, laat stiltes vallen
Er was haast in de setting (lift), dit kan invloed hebben op het wel/niet aankomen van de pitch-boodschap
7. Praat rustig
Wederom haast in de lift. Daarbij helpen zenuwen ook niet

Dit artikel is geschreven door Meta Coenen.

Gerelateerde berichten