Prijsacties? Overleg eerst met je accountmanager
Af en toe wil je een actie doen, maar dit kost geld. Je verlaagt de prijzen op een of meerdere producten. Je levert marge in dus houd je minder over. Er zijn merken die hieraan mee willen werken en tijdelijk een lagere inkoopprijs bieden. En er zijn merken die zelf acties bedenken met producten die toevallig bij jou niet zo goed lopen. Toch kun je een hoop bereiken bij je accountmanager.
Het is belangrijk om vooraf te bedenken welke acties je wil gaan doen. Sommige bedrijven hebben zelf een marketingkalender. Deze kun je voor je eigen salon, groot of klein, ook maken. Een aantal momenten kun je al invulling geven: Vaderdag, Moederdag, Valentijn, Kerst en de seizoenen. Bedenk welke acties je wilt doen en bespreek dat met je leveranciers. Zelf maak ik een keer per kwartaal een afspraak met mijn accountmanager om alles door te spreken, ook de acties en promoties. Vergeet niet dat jouw leverancier er ook beter van wordt als je actief bezig bent met zijn producten.
Bereid je goed voor. Je kunt aan de hand van je administratie zien welke producten het beste lopen. Hiermee kun je (kortings)acties bedenken. Jij kent je salon en je in- en verkoopcijfers het beste. Belangrijk is dat je weet wat je afnames van je producten en je verkopen zijn in een actieperiode. Zo kun je een constructief gesprek aangaan en weet je accountmanager ook waar hij aan toe is. Pas dan kan hij kortingen of dingen weg gaan geven. Heb durf en lef en vraag gewoon. Als het niet kan zal je hier een normaal antwoord op krijgen. Blijf realistisch ook voor jezelf, ga geen abnormale aantallen inkopen en laat je hier niet toe verplichten. Als je normaal 5 crèmes inkoopt per kwartaal, koop er dan niet opeens 50. Kijk wat je in een periode waarin je eerder een actie hebt gedaan hebt verkocht en koop niet meer extra dan dat in.
Wanneer je een kortingsactie wilt doen, vraag dan de accountmanager een lagere inkoopprijs te geven bij een grote afname. Je marge blijft dan overeind en dat betekent dat je hetzelfde verdient als in een normale periode. Je kunt je accountmanager ook vragen om iets te geven, een tas, magazine of samples. Zo kun je bijvoorbeeld een actie doen, bij aanschaf van een product, gratis sample of iets dergelijks. Weer creatief en bespreek je creativiteit met je accountmanager. Het wordt zeker beloond.