De feestelijke vrije dagen in deze periode zijn natuurlijk fijn voor veel mensen in loondienst, maar het is voor schoonheidsspecialisten, nagelstylisten, kappers en pedicures best een rommelige periode. Soms gecombineerd met 1 of 2 weken schoolvakantie die dan weer niet bij iedere school gelijk is. Hoe ga je daarmee om als ondernemer? 

Goede vrijdag, Pasen, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, Pinksteren… er zijn nogal wat officiële en officieuze feestdagen in deze periode. Met gewone ‘werkdagen’ zoals vrijdag na Koningsdag, die tussen de feestdag en het weekend in vallen. Wat moet je daar nu mee als je een salon hebt?

Wat wil je zelf?

De ene ondernemer kiest voor een vakantie en sluit de salon een week of langer. De andere ondernemer probeert juist het liefst te profiteren van het feit dat er veel mensen vrij zijn en gaat in de ‘tussendagen’ gewoon open. Waar het voor de één dus een rustige periode is, is er bij de ander genoeg klandizie. En waar ligt je eigen behoefte? Vind je het lekker om de salon dicht te hebben op wat losse dagen tussendoor de salon, zodat je zelf kan genieten van de vrije dag? Of juist om deze dagen en eventueel rustige uren te gebruiken om allerlei taken op te pakken die al tijden op je wachten? Of ben je eigenlijk wel toe aan een vakantieweek met je gezin of partner?

Goed communiceren

Er is voor iedere keuze iets te zeggen en het verschilt ook per vestigingsplaats en regio wat zakelijk gezien de slimste keuze is. Dit is iets dat je waarschijnlijk ook wel weet uit ervaring van eerdere jaren en al in kon schatten bij het inplannen van de klanten voor deze periode. Het meest belangrijke, welke keuze je ook maakt: zorg dat je klanten het weten. 

Communiceer je aangepaste openingstijden in je salon, op je website, in een (extra) nieuwsbrief en op je social media kanalen. Zorg dat de voicemail van je werk aangepast is en de whatsapp status van je salontelefoon een afwezigheidsmelder heeft en wens iedereen fijne dagen. 

Niets online zetten

Ben je zelf echt op vakantie en is je zaak een hele week of langer gesloten? Zorg dan ook dat je – na je aankondiging we zijn deze week dicht –  geen geplande posts plaatst op social media. Je hebt er geen zicht op of mensen reageren en zult (zelfs op vakantie) wellicht de neiging hebben om dan eventuele reacties te liken. Ben je gewoon thuis, dan is  het verleidelijk om – nu je eindelijk zelf even tijd hebt – leuke posts te vinden voor je eigen bedrijf in je vrije dagen. Plan deze dan in via een contentplanner zodat je ze later kunt posten wanneer je het druk hebt. Op dit moment heb je immers aangegeven dat je er niet bent en je (potentiële) klanten hebben meer aan helderheid. Want waarom zit je wel op facebook, maar beantwoord je niet even die vraag per mail of die ene afspraak verzet kan worden? Door niets online te zetten in je vakantie, neem je ook jezelf in bescherming. 

Gerelateerde berichten