Een stagiaire aannemen in de salon kan vele voordelen hebben. Of het nou een eerste- tweede- of derdejaars is. Voordat je kiest om een stagiaire aan te nemen, is het belangrijk om eerst zelf goed te bedenken wat je bedrijf te bieden heeft. Want wat voor soort stagiaire zou een goede match zijn en heb je überhaupt wel de ruimte om iemand op te leiden? Of kies je alleen voor die stagiaire omdat je zelf geen tijd hebt om koffie te zetten?

Denk terug aan je eigen stage(s)

We zijn zelf ook allemaal begonnen met stage lopen. Denk eens terug aan deze tijd, wat heb je er van geleerd? Wat vond je leuk om te doen en wat juist minder leuk? De tijd van alleen schoonmaken, wassen en de wc uitboenen met een tandenborstel zijn we hoop ik voorbij. Gun je stagiaire een leerzame tijd waar ervaring opgedaan kan worden en laat zien hoe het moet. Het zou jammer zijn als ze na de stage vooral weten hoe het niet moet.

Tijd, aandacht en waardering

Tijdens het begeleiden van stages heb ik veel verschillende verhalen gehoord. Van hele positieve tot lichte horror verhalen… Zoals de tandenborstel. Als ik vroeg wat stagiaires zelf belangrijk vonden bleek het voornamelijk tijd, aandacht en waardering te zijn. Tijd voor evaluaties, feedback momenten en hulp bij opdrachten. Mochten jullie een goede match zijn, dan is tijd investeren ook wel het minste wat je terug kunt doen als dank.

Start van de stage

Waar je mee kunt beginnen is het maken van een samenwerkingscontract. Doe dit dan ook samen met je stagiaire. Zet hier je verwachtingen en afspraken in en laat dit aanvullen door de stagiaire. Geef hem of haar een stem. Consequenties kunnen hier ook goed op worden vastgelegd. Want hoe ga je om met een stagiaire die vaak te laat is? Of met het doorspelen van vertrouwelijke informatie? Ook een vergoeding kan hierop worden vastgelegd, of misschien noem je het liever een beloning.

Opdrachten

Grote kans dat je stagiaire opdrachten heeft vanuit school. Maar bedenk ook zelf: wat wil je hem of haar graag leren? Verzin een aantal opdrachten die uit te voeren zijn in je bedrijf en aansluiten bij het niveau van de stagiaire. Deze opdrachten kunnen uitkomst bieden voor de momenten dat het rustig is.

Sta open voor feedback

Niet alleen de stagiaire komt om te leren, maar misschien kun jij ook juist veel leren van de stagiaire. De jongere generatie staat er om bekend veel met social media te doen. Een marketinginstrument wat veel kan opleveren voor je bedrijf. Verdiep je in de apps die gebruikt worden, vraag uitleg én vraag om feedback omtrent je huidige social media-kanalen.

Een stagiaire opleiden in je salon zal niet altijd zonder problemen verlopen. Probeer je te richten op het leerproces en hier hoort vallen en opstaan bij. Wanneer je een goede match hebt gevonden dan zit er misschien wel een toekomst in voor jullie samen!

Heb je zelf nog tips voor het begeleiden van stagiaires? Ik hoor ze graag!   

Gerelateerde berichten