Schoonheidsspecialisten verwachten dat instituten die ontspanning bieden of wellness in de toekomst het meest succesvol zullen zijn. De traditionele schoonheidssalon heeft de minste kans op succes. Dat blijkt uit een poll op deze website.

Uit een internationaal onderzoek naar beautytrends in 2010 blijkt ook dat beautybehandelingen waarbij ontspanning of huidverbetering centraal staan in opkomst zijn.

Uitkomsten Poll

De vraag: “Welke type schoonheidssalon zal volgens jou in de toekomst het meest succesvol zijn” werd door 328 bezoekers van de website www.schoonheidsspecialistennieuws.nl ingevuld.

42% Van de bezoekers denkt dat de schoonheidssalon die gericht is op resultaat (huidverbetering) waarbij ook high tech apparatuur gebruikt wordt het meest succesvol zal zijn. Een bijna even grote groep schoonheidsspecialisten (41%) gelooft dat de schoonheidssalon die het ontspannen van de klant centraal stelt het zal gaan maken. Slechts 15% van de bezoekers denkt dat de traditionele schoonheidssalon (een salon gericht op huidverzorging met 1 of 2 onderscheidende cosmeticamerken) het meeste perspectief heeft.

Schoonheidssalon waar ontspanning en belevenissen centraal staan

De salon die de ontspanning van de klant in haar beleid centraal stelt speelt in op de internationale trend van Mood Beauty: cosmetica en behandelingen die een goed gevoel geven. De consument koopt steeds vaker ‘belevenissen’ en heeft daar geld voor over. Als deze trend jou aanspreekt, zorg er dan voor dat je de klant in jouw salon volledig tot ontspanning kan komen of biedt een belevenis aan.  Onder een belevenis verstaan we dan vooral niet de ‘standaard’ schoonheidsbehandeling, maar echt iets speciaals, iets nieuws, iets unieks. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een Ayurvedische massage of een speciaal masker.

Veel consumenten bezoeken de schoonheidssalon ook om volledig tot ontspanning te komen. Verwen deze klanten met een ontspannende schoonheidsbehandeling, een massage en vooral veel persoonlijke aandacht. Laat ze even ontsnappen aan de dagelijkse beslommeringen.

Schoonheidssalon waar huidverbetering centraal staat

De bedrijven die kiezen voor huidverbetering, ofwel resultaat, spelen in op de trend van high tech beauty: behandelingen die een hogere dosering aan werkzame stoffen bevatten of waarbij de werkzame stoffen dieper in de huid kunnen worden gebracht. Of behandelingen waarbij apparatuur zoals  lasers of IPL apparatuur wordt gebruikt. Omdat er voor huidverbetering vooral veel kennis en vaardigheid nodig is onderscheiden deze schoonheidsspecialisten zich duidelijk van andere aanbieders.

De traditionele schoonheidssalon moet kiezen

De traditionele salon die alleen de ‘standaard’ huidverzorgingsbehandelingen aanbiedt zal het moeilijk krijgen. De concurrentie neemt toe. Via de parfumerie en apotheek worden er steeds meer cosmeceuticals op de markt gebracht waarvan het percentage werkstoffen hoger dan gemiddeld ligt. Sauna’s en wellnesscentra bieden steeds vaker schoonheidsbehandelingen aan.  Wat zorgt er dan voor dat de traditionele schoonheidssalon zich nog voldoende onderscheidt  ten opzichte van andere aanbieders? En welke behoefte vervult deze schoonheidsspecialiste bij haar klant? “Alleen maar” huidverzorging en verder niets? Zeker in economisch moeilijke tijden moet je waar voor je geld bieden. Zorg daarom dat jouw salon iets anders te bieden heeft dan anderen, speel gericht in op wensen en behoeften van lokale klanten. Biedt een duidelijk concept naar je klant en durf een keuze te maken. Laat zien waar jij goed in bent en communiceer dat!

© Inge de Munnik

Gerelateerde berichten