TikTok, de voordelen en nadelen
TikTok is een explosief populair platform dat de marketingwereld op zijn kop heeft gezet. Het platform kan dan ook super interessant zijn om met je bedrijf zichtbaar te zijn! Het zorgt ervoor dat je bij een grote (vaak nieuwe) jonge doelgroep onder de aandacht komt. TikTok wordt inmiddels al in meer dan 150 landen gebruikt en had in 2021 al 689 miljoen maandelijkse gebruikers! Reden te meer om de voor- en nadelen in kaart te brengen!
TikTok voor je marketing
Vooral de 40-plussers lijken mee te gaan met de socials en maken accounts aan op de platforms waar jongeren zich al een tijdje bevinden. En als we inzoomen op die platforms? Dan zien we dat vooral Instagram en TikTok echt heel geliefd zijn op dit moment. Steeds meer jongeren echter maken de switch van Instagram naar TikTok. Instagram blijft ook groeien maar dan vooral onder de oudere generatie. Hoe dan ook, TikTok is niet meer weg te denken.
Wat zijn de voordelen?
Tiktok is een groot platform voor jongeren en millenials en gemakkelijk en groeivriendelijk. Het is relatief gemakkelijk om een groot publiek te bereiken – veel meer dan bijvoorbeeld op Facebook of zelfs Instagram. Het algoritme bepaalt bij TikTok wat de kijker ziet. Verder is een voordeel van TikTok marketing dat TikTok een laagdrempelig platform is. Nadenken over een ingewikkeld onderschrift, informatieve video’s of een bijzondere boodschap hoeft niet persé: bij TikTok is humor de sleutel!
Nadelen zijn er ook!
Maar TikTok is niet alleen maar fun and games. Zo is het best lastig om jouw content op te laten vallen tussen de duizenden, zo niet miljoenen video’s die dagelijks op het platform verschijnen. Ja, het algoritme doet zijn werk. Maar als je video’s niet aanslaan, dan zie je de views echt niet stijgen. Ook heb je geen uitgebreide analysetool, je krijgt dus geen échte feedback op je content. Verder ligt de inzet qua mediabudget hoger dan bij Facebook en LinkedIn. Waar je met €10 per dag al een campagne kan starten, is bij TikTok het minimale budget €20 per dag.
Kortom, het gebruik maken van TikTok marketing voor jouw marketingstrategie is echt geen rocket science, maar doodeenvoudig is het ook weer niet. Wil je echt opvallen, dan is vooral humor belangrijk 😉