Transparantie de nieuwe hype onder cosmeticamerken?
Na de ‘vergroening’ van cosmeticamerken is er nu nog een hippere manier om je op een verantwoorde wijze te onderscheiden, en dat is transparantie. Dit betekent dat bedrijven volledig inzicht geven in hun reilen en zeilen: open zijn over kosten en marges, de mogelijkheid om de gebruikte ingrediënten tot de bron te herleiden of inzage in de onderzoeken die de werking van de producten onderbouwen. Zou dit de nieuwe hype onder cosmeticamerken kunnen worden?
Het Franse Etat Pur is zo’n nieuw merk op de cosmeticamarkt met een radicaal nieuwe productbenadering en een compleet andere manier van denken. Het staat voor ‘groen’ en ’transparant’. Het doel van Etat Pur is producten van uitstekende kwaliteit op volledig transparante wijze voor iedereen betaalbaar te maken. Het bedrijf laat op de site zien hoe de verkoopprijzen berekend worden. Per verkochte eenheid met een gemiddelde waarde van 10 Euro wordt 0,80 Euro nettowinst gemaakt waarvan 50% ook nog eens naar een goed doel gaat. En wanneer de verkoopcijfers zouden stijgen en de productiekosten sneller dalen dan verwacht, dan wordt dat doorberekend in de verkoopprijzen.
De inzet voor duurzame ontwikkeling is één van de basiswaarden van het bedrijf. Het cosmeticamerk probeert de verpakkingen minimaal te houden en maakt gebruik van milieuvriendelijk materiaal. Daarnaast geeft het merk de voorkeur aan leveranciers van op verantwoorde en duurzame wijze verkregen ingrediënten, meet en optimaliseert het de uitstoot van Co2 en wil het bijdragen aan de herbebossing.
Alle producten worden ontwikkeld, getest en gemaakt in Frankrijk (in Aix-en-Provence) door het bedrijf DIPTA, het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van de merken Bioderma en Institut Esthederm. Wil je eerst voelen en ruiken wat je koopt, bezoek dan de concept-store aan de Rue du Regard nr 24 in Parijs.