Zonnepanelen op het dak, vaker op de fiets naar het werk en producten met biologisch geteelde grondstoffen gebruiken. Tegenwoordig zijn ondernemers zich ervan bewust dat ze zuinig moeten omgaan met de natuur. Ook in de schoonheidsbranche zien we deze bewustwordingstrend en de zero impact salons ontstaan.

“Het klimaat verandert, daar bestaat geen twijfel meer over. Bijna alle wetenschappers zijn het hierover eens,” zegt Ciska Uijlenbroek, marketing- en communicatiemanager van de Climate Neutral Group. Dit bedrijf begeleidt ondernemers die klimaatneutraal willen worden.
De Climate Neutral Group brengt de CO2-voetafdruk van bedrijven in kaart. Uijlenbroek: “Ondernemers kunnen bijvoorbeeld ledlampen installeren, het dak van zonnepanelen laten voorzien of vaker de fiets nemen om hun footprint te verkleinen. Heb je toch nog uitstoot, dan kun je klimaatneutraal worden door mee te doen aan een klimaatproject. Hiermee kun je het restant van jouw uitstoot compenseren.”

Uitstoot
Een van de bedrijven die gebruikmaakt van de kennis van de Climate Neutral Group is Weleda. De producten van dit beautymerk bevatten 100 procent natuurlijke ingrediënten. Weleda heeft drie schoonheidssalons in Nederland, deze bevinden zich in Den Haag, Rotterdam en Oegstgeest. Marc van Boven, algemeen directeur van Weleda Benelux, legt uit dat Weleda graag een stapje verder wilde gaan met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom won het bedrijf advies in bij de Climat Neutral Group. Van Boven vertelt dat er bij Weleda wel CO2-uitstoot is. “Medewerkers reizen immers van huis naar het werk en terug. Ook gebruiken ze papier en werken ze op de computer. De Climat Neutral Group berekende hoeveel CO2 we uitstoten. Dit compenseren we door projecten in Tanzania te financieren.”

Milieueisen
Het vorig jaar geopende 4-sterrenhotel Jakarta Amsterdam verwierf bekendheid, doordat ze communiceerden dat ze volledig klimaatneutraal zijn. Het hotel heeft ook een beautysalon. Odette Verhoef, wellnessmanager, legt uit dat het hotel en de spa niet alleen klimaatneutraal zijn, maar ook nog aan strenge milieueisen voldoen: “Balken, kolommen, plafonds en kozijnen zijn in naturel hout met een FSC of PEFC keurmerk uitgevoerd. De meeste wanden en plafonds zijn onafgewerkt, hierdoor blijft het massieve houtbouwsysteem zichtbaar. Er wordt geen gebruik gemaakt van afbouwmaterialen die een korte levensduur hebben of die niet recyclebaar zijn. Bijna alle onderdelen kunnen hergebruikt worden.” De wellnessmanager gaat verder: “Wij kunnen het gebouw laten draaien met onze eigen energie. Met zonnepanelen wordt energie opgevangen en deze zetten we om in elektriciteit voor de verwarming van het douchewater.”

Nauwelijks afval
Ook Wendy Vogels, eigenaar van Spahuys in Oss, gaat helemaal mee met de zero impact-trend. De natuurlijke producten waar ze mee werkt, zijn duurzaam verpakt en ze heeft nauwelijks afval in de salon. Hoewel sceptici van mening zijn dat ondernemen op een duurzame manier kostbaar is, is Vogels van het tegendeel overtuigd. “Aan het einde van het jaar levert het je juist geld op. Ik let altijd goed op het water- en energieverbruik. Zo gaat het licht van de toiletten automatisch uit en heb ik overal ledverlichting hangen. Ledlampen zijn 75 procent zuiniger dan halogeenlampen. Gloeilampen gebruiken we sowieso niet meer, omdat deze onnodig veel energie verspillen. Apparaten zetten we niet op de stand-bystand, want dan verbruiken ze toch nog een beetje energie. Ik zie het resultaat van deze besparingen aan het einde van het jaar altijd terug op mijn lage energierekening. En dat is ook prettig.”

 

Dit artikel verscheen al eerder in De Beauty Professional. Meer lezen en wil je een abonnement? Klik dan hier.

Gerelateerde berichten