Corona heeft bij veel ondernemers in Nederland op de resetknop gedrukt. Veel bedrijven, van corporate tot eenmanszaak, zijn weer startups die hun weg naar de markt moeten vinden. Business as usual zal het na de pandemie niet worden, zo lazen we in het artikel ‘Ondernemen na corona: wat kunnen we van de pandemie leren?‘. Met welke trends moet je rekening houden om te groeien in de post-corona economie?

Succes of falen?
We moeten leren omgaan met onzekerheid. We weten niet hoe de wereld er na de pandemie precies uit komt te zien. Kijk naar scenario’s en trends. Agile* was ooit een toverwoord maar zal de komende tijd bepalend zijn voor succes of falen. Alles draait nu om de snelheid of timing van innovatie. Groeiondernemers wachten niet tien jaar op wetenschappelijk bewijs. Ze zien hoe trends sociaal maatschappelijk gedrag en de moderne consument beïnvloeden. Mindset en een trend-gedreven innovatiecultuur maken het verschil de komende decennia. Zorg ervoor dat je bedrijf flexibel en wendbaar is en snel kan inspelen op veranderingen.

Content is koning, distributie koningin
Content is nog steeds koning en distributie koningin. Zeker in een digitale wereld kan een goede podcast of video een waanzinnig organisch bereik realiseren. Goede digitale content kan gaan vliegen en (media) aandacht verdienen. Content is dus king en distributie queen, maar in de digitale wereld is ‘metrics’ de keizer. Data geven je exact inzicht in welke content goed scoort en welke niet. Denk aan je Instagram of Facebook posts: welke krijgen de beste reviews, worden het meeste gedeeld en welke sluiten echt aan bij je doelgroep? Met virtueel en digitaal kun je schaal bereiken en connectie maken met een veel groter publiek. Dus ‘go big, go niche or go home’. Sommige ondernemers zien landen met grenzen, groeiondernemers zien markten vol kansen.

Ken je klant beter dan dat hij/zij zichzelf kent
De klant is geen koning, geen keizer, maar een dictator. Laadt je website te traag? Dan swipet ze je weg. Heb je twee slechte reviews? Weg. Je kunt de dictator pleasen door haar beter te kennen dan zij zichzelf kent. Daarvoor hoef je geen Amazon of Coolblue te zijn. Maak gebruik van de persoonlijke relatie die je met je klanten hebt. Gebruik slimme tools zoals een goed CRM-systeem of kaartensysteem waarin je vastlegt wie je klanten zijn. Dat zorgt ervoor dat zowel jij als iedereen binnen je bedrijf in één oogopslag ziet wie er belt en wat hij of zij aan behandelingen heeft gehad of aan producten besteld heeft. Wie niet sterk is, moet slim zijn.

Met dank aan Igor Beuker, een keynote spreker, award-winnend marketingstrateeg, trendwatcher voor Fortune 500-bedrijven en serieondernemer met verschillende exits.

*Agile staat voor wendbaar, lenig en flexibel. Agile organiseren is een manier van denken, werken en organiseren. Het stelt organisaties in staat om snel en effectief in te spelen op veranderingen in de buitenwereld.

 

 

Gerelateerde berichten