Met de Wellness Trends voor 2017 sluiten we de serie van trendartikelen af. Wellness is een element dat in het bredere vakgebied van Beauty, Styling & Care wordt toegepast. Het totale plaatje van energie, gezondheid en stralende schoonheid. Er is veel synergie tussen de vakgebieden en dat wordt versterkt doordat de consument deze elementen in de beauty branche aan elkaar koppelt tot één leefstijl. 

1. Gezondere leefstijl i.p.v. klassiek dieet

Je bent niet meteen een health freak als je bewust wat minder suikers eet of een gebakje afwijst. Diëten is uit – al komen er in het voorjaar altijd wat hypes aan om je bikiniklaar te maken – en in plaats daarvan is een gezondere leefstijl de nieuwe norm. Bewuster eten, niet elke dag vlees, veel verse ingrediënten en op zoek naar energie en gezondheid, in plaats van snel naar maatje 36. De consument begrijpt steeds beter dat je lekkerder in je vel zit als je in balans bent. Je mag heus nog weleens ongezonde dingen eten, maar een heel pak koeken bij de thee of iedere avond een zak chips is teveel van het goede. 

2. Powernaps in opkomst

Dat slaap belangrijk voor je is, bewezen wetenschappers allang in diverse studies. Maar ja, als je eenmaal voor de tv zit, is het voor veel mensen lastig om naar bed te gaan en die gewenste 8 uur slaap te pakken. Steeds populairder wordt de powernap, die in het buitenland bij grotere bedrijven zelfs al wordt gefaciliteerd. Een minislaapje van 30 minuten geeft je hersenen en immuunsysteem een boost.

3. Met aandacht eten

Deze trend zet zich voort. Vers is goed en gezond en past dus bij een wellness-leefstijl. De argumentatie om voor puur eten te kiezen, verschuift wel iets meer naar het milieu en de ecologische voetafdruk die we achterlaten. Kritischer je boodschappen inkopen, zorgt voor minder voedselverspilling. Hetgeen weer beter is voor onze planeet en samenleving, maar ook voor je portemonnee. Vanuit verschillende invalshoeken komen consumenten elkaar tegen bij puur en bewust eten: vanuit smaak, vanuit gezondheid, vanuit milieubewustzijn en vanuit economisch perspectief. 

4. (Actieve) meditatie

Mindfulness zal in 2017 nog genoeg aandacht krijgen als wellness trend, maar de focus verlegt zich naar meditatie. Met een scala aan apps voor je smartphone, creëer je ‘headspace’ en zorg je voor de connectie met je lichaam in het drukke bestaan. Niet alleen het meditatieve stil zitten, maar juist ook actievere varianten als wandelmeditatie, lachmeditatie en yogavormen zorgen ervoor dat het mediteren voor een grotere groep consumenten (m/v) aantrekkelijk wordt. 

5. Floaten wordt weer hip

Deze trend is niet nieuw in de wellness- & beautywereld. Wellnesscomplexen hebben al jaren zoutbaden om, al dan niet in de buitenlucht, in te drijven. De floatingcabines om lijf en leden volledig te ontspannen zullen ook weer een boost in populariteit krijgen. Letterlijk even alles loslaten en je gewichtloos laten dragen door het water. In onze eeuwige zoektocht naar rust krijgt dit oude wondermiddel naar verwachting veel nieuwe aanbidders. 

6. Kurkuma & collageen 

De twee tovenaars van 2017 lijken Kurkuma (geelwortel) en collageen te worden. De verwachting is dat deze twee ingrediënten aan bijna alles zullen worden toegevoegd. Kurkuma geeft een enorme boost aan je immuunsysteem en zorgt voor je algehele welzijn. Collageen kennen we in de beautybranche uiteraard maar al te goed. De marketingwaarde van deze werkstof zal in 2017 waarschijnlijk groter worden dan het effect dat de toevoeging heeft op het product. Kwaliteit en resultaat lijken daarom in eerste instantie van ondergeschikt belang te worden – als het er maar inzit, want dat verkoopt. 

7. Massages

Nu de recessie voorbij is en de consument langzaam weer iets meer kan en durft uit te geven, investeren we weer iets meer in onszelf. Naar de bekende slogan: Ik ben het waard. In de wellnessbranche wordt de diversiteit aan massages verder opgeschroefd en steeds vaker gecombineerd met bijvoorbeeld voedingsadvies. Maar ook in de andere vakgebieden binnen beauty kan handig gebruik gemaakt worden van deze trend. In vijf minuten even ‘landen’ voordat je start met de echte behandeling of juist als afsluiter om nog even volledig te ontspannen – je klanten zullen het in dank afnemen. Een langere hoofdmassage voor of tijdens een kappersbezoek, handmassage bij de nagelstylist, voetmassage bij de pedicure en een gezichtsmassage bij de schoonheidsspecialist. Niet als hoofdbehandeling, maar als ontspannen service en moment van aandacht. 

8. Wellness-reizen

Een yogareis of meditatiekuuroord waar je de hele week vegan eet? Waar je dit een paar jaar geleden misschien nog uitlachte om het geitenwollensokkengehalte, is het nu tijd om een wellnessreis als deze te omarmen. Lange of korte reizen waarbij stilte, aandacht, bewuste voeding samen moeten zorgen voor meer balans. Een digitale detox in een luxe omgeving of juist ‘down to earth’ op een primitieve locatie in de natuur. Maar niet zonder eerst een aankondiging en naderhand een uitgebreid verslag te posten op social media natuurlijk! 

9. Wellness werkomgeving

In 2017 en de komende jaren zal er ook bij bedrijven steeds meer aandacht zijn voor wellness in de werkomgeving. Niet alleen ergonomisch zitten, maar vooral minder zitten. Aandacht voor daglicht, natuurlijk groen en een goed luchtklimaat op de werkplek. Biophillic design zorgt ervoor dat je als werknemer gezonder en met meer plezier werkt en daardoor beter presteert. 

10. Strong continues to be the new skinny

In 2016 kwam deze trend al via de fitness naar de voorgrond en dat zal ook in 2017 zo blijven. Strong is the new skinny. Sterk en krachtig worden we door bootcamps, High Intention Interval Training, crossfit en andere vormen van krachttraining. Geen bodybuilding, maar wel een sterk lijf voor mannen en vrouwen. En wat hebben we voor dat krachtige en energieke lijf nodig? Juist, goed eten, meditatie, slaap, souplesse, et cetera. En zo is de cirkel weer rond.

Gerelateerde berichten