Op Beautyspot lees je regelmatig de columns van onze Beautyspotters die vaak gaan over trends voor verschillende vakgebieden. Vol enthousiasme schrijven onze experts over wat er leeft in de branche of de technieken en kleuren die je kunt verwachten voor de komende maanden. De mogelijke hypes waar aandacht voor zal zijn in de media en wat ‘hip’ wordt. Maar wat moet en kun je als ondernemer eigenlijk met trends?

Wees nieuwsgierig
Volgens het woordenboek is een trend een ‘ontwikkelingslijn, een neiging of een richting’ en dat benadrukt meteen wat het niet is: een garantie. Wanneer we het hebben over trends, is het een ontwikkeling die zich al voordoet of naar verwachting voor zal doen in de markt. De trends komen in beauty en styling voort uit de fashion wereld. De modekleuren, designs, visagie en kapsels die we daar zien, werken door in de product- en kleurontwikkeling van fabrikanten. Maar ook interieurtrends kunnen van invloed zijn op je bedrijf.

Een landelijke sfeer in je zaak geeft een andere uitstraling dan een strakke ambiance met hoogglans. Beide salons of studio’s kunnen overigens uitstekend draaien, waar het om gaat is dat het totaalplaatje klopt en dat het past bij jezelf als ondernemer. Het is onderdeel van je huisstijl en ‘merk’. Het is onmogelijk en ongewenst om met alle trends mee te doen. Niet alleen spelen er altijd meerdere trends tegelijk, ook zou het veel te veel onrust geven in je bedrijf wanneer je continue aan alle trends mee wilt doen. Voor jezelf als ondernemer, voor je personeel, maar ook voor je klanten.

Het belangrijkste advies voor het omgaan met trends is: wees nieuwsgierig. Volg de trends, kijk wat er gebeurt en bedenk wat bij jou als ondernemer past, wat past bij de bedrijfstak waar je in zit en bij je klantenkring en verzorgingsgebied.

Kijk naar je (gewenste) klant
Een trend is over het algemeen voor ‘de grote massa’, maar start natuurlijk met een selecte groep die de trend in beweging zet. Glossy’s, bloggers en vloggers hebben invloed op deze trends, zeker op het gebied van beauty. Zij behoren tot de eerste groep ‘influencers’ die zorgen dat de stijl, het kleurenpalet, de techniek en de mode bij een steeds grotere groep populair wordt. Jij bepaalt als ondernemer hoeveel focus je op deze trends legt. Heb je een bedrijf in een grote stad dan is de kans groter dat een trend zich sneller openbaart dan in een kleine gemeente in de provincie. Kijk naar je
(gewenste) doelgroep in je besluit om met trends mee te gaan.

Sommige klanten zijn altijd in voor ‘nieuwe dingen’ en andere klanten zijn meer behoudend. Desalniettemin is het altijd goed om als professional te laten zien dat je wel op de hoogte bent van de ontwikkelingen. Ook die klant die (nog) niet meegaat in de nieuwste techniek voor huidverjonging, de hippe kapsels en gewaagde nagelvormen of kleuren, wil vaak wel graag weten wat er speelt. Het benadrukt je deskundigheid als professional als je weet wat er speelt in de markt.

 

Gerelateerde berichten